RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
KEMAHIRAN
HIDUP TAHUN 5 VENUS
Matapelajaran
: Kemahiran Hidup
Kelas
: 5 Earth 2014
Tarikh
: 26 Ogos 2014
Masa
: 11.30-12.30 tengah hari
Bilangan
murid : 31 Orang ( L : 12, P : 19)
Bidang
: Rekabentuk dan Teknologi
Tajuk
: Mereka Bentuk dan Penghasilan projek
Sub
tajuk : Mereka Bentuk Dan Menghasilkan Projek Berasaskan Logam dan Bahan Kitar
Semula ( Proses Memotong)
Objektif
pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid dapat ;
a. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga daripada
lima nama alatan tangan yang terlibat dalam kerja memotong bahan secara lisan dengan
betul tanpa bimbingan guru.
b. Menerangkan sekurang-kurangnya tiga
daripada lima langkah-langkah memotong bahan menggunakan gergaji secara tepat
dengan bantuan guru.
c. Melakukan kerja memotong bahan projek
yang diberikan guru.
Pengetahuan
sedia ada : Murid pernah melihat kerja memotong menggunakan gergaji.
Teknik
dan strategi : soal-jawab, demontrasi, perbentangan, kuiz, didik hibur.
Kemahiran
berfikir : menjana idea, membuat rumusan, mengimbas kembali
Penerapan
nilai-nilai murni : bekerjasama, berhati-hati, berdisiplin, patuh arahan guru,
memberi perhatian.
Alat
bantu Mengajar : gergaji lengkung halus, gergaji tangan, gergaji putting, apit-g,
ragum meja, gunting logam, bahan projek sebenar, lirik lagu.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(
8 Minit )
|
Soalan
1. Apakah bunyi yang anda dengar?
2. Selain gergaji, apakah alatan lain
yang terlibat dalam proses memotong bahan?
3. Pada pendapat anda, adakah kerja
memotong mudah atau sukar dilakukan?
Cadangan Jawapan
1. Bunyi gergaji.
2. Gergaji tangan, gergaji puting, gunting
logam, apit g
3. Sukar.
|
Dimulakan
kelas dengan membaca doa, bertanya khabar dan memastikan murid bersedia untuk
proses pnp.
Guru
memperdengar bunyi rakaman.
Murid
mendengar bunyi dengan teliti.
Murid
diminta meneka bunyi apa yang didengar.
Sesi
soal-jawab di antara guru dan murid.
Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pembelajaran iaitu Memotong Bahan
Projek.
|
BBM
·
LCD
·
Laptop
·
Pembesar
suara
·
Tayangan
video
Kemahiran
berfikir
·
Menjana
idea
Kaedah
Dan Strategi
·
Soal-jawab
Pembelajaran
Kontestual
·
Murid
mengaitkan pengalaman sedia ada dengan pelajaran.
|
Langkah 1
(
10 minit )
|
Alatan
yang digunakan semasa memotong.
a. Gergaji tangan
b. Gergaji putting
c. Gergaji lengkung halus
d. Gunting logam
e. Apit-g
f. Ragum meja
Demontrasi
1. Adakah posisi badan murid sesuai?
2. Adakah cara pegangan murid betul?
3. Adalah langkah-langkah yang murid
gunakan betul?
|
Guru
menerangkan alatan yang terlibat untuk kerja memotong secara ringkas.
Seorang
murid dipilih secara rawak untuk membuat demontrasi memotong kayu.
Murid
diminta memerhati perlakuan murid yang dipilih.
Guru
menerapkan nilai murni berhati-hati menggunakan alatan tangan.
Murid
lain diminta mengenalpasti langkah-langkah memotong yang murid lakukan.
Guru
membuat rumusan perlakuan murid.
|
Nilai
Murni :
·
Menumpuhkan
perhatian
Kemahiran
Berfikir:
·
Membanding
beza
BBM
·
Alatan
tangan
·
Bahan
projek
Pendekatan
·
Deduktif
Kaedah
dan teknik
·
Soal-jawab
·
Demontrasi
(murid)
|
Langkah 2
(
10 minit )
|
Langkah-langkah
proses Memotong Bahan Projek
1. Berdiri di hadapan alatan dan bahan.
2. Tangan kanan pegang gergaji, tangan
kiri tahan bahan.
3. Ajukan gergaji di atas garisan yang
dibuat.
4. Tarik dan sorong gergaji
perlahan-lahan sehingga terbentuk alur.
5. Tarik dan sorong gergaji laju
sehingga kayu berjaya digergaji.
Lirik
Lagu Mari Memotong
berdiri
di depan alatan dan bahan
apitkan
bahan pada ragum meja
oh..
oh.. itu langkah permulaan
pegang
alatan dengan cara yang betul
ajukan
pada garisan ukuran
oh..
oh.. pastikan posisi betul
tarik
sorong perlahan-lahan
sehingga
membentuk garisan alur
tarik
sorong lagi laju
sehingga
bahan habis dipotong
itulah
langkah memotong yang mudah
ingat
selalu dan janganlah lupa
ianya
sangat bermanfaat
amat
berguna dalam kehidupan
Melodi : cinta
muka buku
|
Guru
mengulas menerangkan tentang cara memotong menggunakan gergaji secara lisan.
Murid
mendengar penerangan guru dengan teliti.
Guru
melakukan demontrasi memotong bahan di hadapan murid.
Murid
bersoal-jawab dengan murid.
Guru
mempamerkan lirik lagu mari memotong.
Murid
menyanyikan lagu mari memotong.
|
BBM
·
Alatan
tangan
·
Bahan
projek
·
Lirik
lagu Mari memotong
Kaedah
Dan Teknik
·
Demontrasi
dan penerangan (guru)
Nilai
Murni
·
Memberi
perhatian
Kecerdasan
Pelbagai
·
muzik
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
AMALI
MEMOTONG
Lafaz
Ikrar
Saya berjanji bahawa,
i. saya tidak akan bermain semasa
melakukan kerja amali.
ii. Saya akan sentiasa menjaga
keselamatan diri dan kawan-kawan
iii. Saya akan bekerjasama dalam kumpulan
iv. Mematuhi arahan guru
Soalan
1. Apakah tujuan lafaz ikrar dilakukan?
2. Apakah contoh ikrar yang anda
lafazkan tadi?
Cadangan
Jawapan
1. Supaya murid ingat peraturan yang perlu
dipatuhi.
2. Contoh ikrar yang dilafazkan;
i.
tidak
akan bermain semasa melakukan kerja amali.
ii.
Saya
akan sentiasa menjaga keselamatan diri dan kawan-kawan
iii.
Saya
akan bekerjasama dalam kumpulan
iv.
Mematuhi
arahan guru
Masa
Dan Syarat Amali Memotong
i.
12
minit sahaja.
ii.
Setiap
ahli kumpulan wajib mengambil bahagian dalam kerja memotong.
iii.
Setiap
ahli kumpulan perlu menunjukkan kerjasama yang padu.
|
Murid
diminta melafaz ikrar menggunakan alatan tangan bagi memastikan semua murid
berhati-hati sepanjang melakukan amali.
Lafaz
ikrar diketuai oleh formen kelas.
Guru
bersoal-jawab dengan murid tentang tujuan dan contoh lafaz ikrar.
Guru
mengedarkan bahan projek dan alatan tangan sambil guru menerapkan nilai
berhati-hati semasa menggunakan alatan tangan.
Guru
menetapkan masa dan syarat untuk murid menyiapkan kerja amali.
Setiap
murid dikehendaki melibatkan diri dalam kerja amali memotong.
Guru
menerapkan nilai murni berhati-hati.
Guru
memantau murid melakukan amali sambil membimbing murid.
|
Nilai
Murni :
·
Kepimpinan
·
Berdisiplin
·
Berhati-hati
BBM
:
·
Kertas
majong lafaz ikrar
·
Bahan
projek sebenar
·
Alatan
memotong
Kaedah
Dan Teknik
·
Soal-jawab
|
Penilaian
(
15 minit)
|
Perbentangan
Hasil Kerja Kumpulan
i.
|
Guru
mengutip hasil kerja murid.
Guru
memilih satu kumpulan ke hadapan untuk membentangkan hasil kerja.
Murid
diminta membentangkan proses kerja memotong yang dilakukan dalam kumpulan.
Murid
diminta menyatakan perasaan masing-masing semasa melakukan kerja memotong
bahan.
|
BBM
:
·
Bahan
projek
·
Lembaran
kuiz
Nilai
Murni :
·
Kerjasama
Kaedah
Dan Teknik
·
Perbentangan
Kumpulan
Kemahiran
Berfikir
·
Membuat
rumusan
|
Penutup
( 7 minit)
|
Penutup
Kognitif
·
Murid
diminta membuat rumusan pembelajaran.
Penutup
Sosial
·
Guru
memuji kumpulan yang berjaya dan tepukan gemuruh diberikan kepada semua murid
kerana melibatkan diri.
|
Murid
diminta menyanyikan lagu Mari memotong.
Guru
bersoal-jawab mengenai manfaat kemahiran memotong
Beberapa
orang murid diminta membuat rumusan pembelajaran.
Guru
memberi peneguhan positif kepada murid.
|
KMD
:
·
Murid
dapat mencipta sesuatu yang baru
Kaedah
Dan Teknik
·
Sumbangsaran
Kemahiran
Berfikir:
·
Membuat
rumusan
|