RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
KEMAHIRAN
HIDUP TAHUN 5 EARTH
Mata
Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup
|
Kelas
|
5 Venus
|
Tarikh
|
22 Julai
2014 ( Selasa )
|
Masa
|
11.30-12.30
pagi
|
Bilangan
Pelajar
|
32 orang
|
Tajuk
|
Reka Bentuk
dan Penghasilan Projek.
|
Sub Tajuk
|
Mereka bentuk dan menghasilkan projek berasaskan
logam dan bahan kitar semula.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Murid
pernah menghasilkan Projek Menara Rumah Api semasa tahun 4.
|
Objektif
Pembelajaran
|
a.
Murid dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya satu
irri bagi setiap lukisan dengan betul.
b.
Murid dapat melakar sekurang-kurangnya satu
daripada tiga jenis lukisan dengan maklumat yang tepat.
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
Projek sebenar,
kad manila, kertas F4,
|
aktiviti
|
meneka,
melakar, perbincangan.
|
Pendidikan
Alam
Sekitar
|
Pengurusan
bahan kitar semula.
|
Kajian
Masa Depan
|
Melahirkan
insan yang berkemahiran dalam menghasilkan lakaran projek dan pengurusan bahan
kitar semula.
|
Langkah /Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Pengenalan
kepada tajuk soalan :
1. Apakah
bahan yang disembunyikan?
2. Apakah
kesan jika bahan yang hilang tidak dapat dikesan?
3. Bagaimanakah
cara untuk mengatasi masalah ini daripada berlaku?
|
Guru
menunjukkan bahan projek sebenar yang belum dicantumkan.
Murid
diarahkan memerhati bahan dengan teliti.
Murid
diminta menutup mata, guru menyembunyikan salah satu bahan projek.
Murid
diminta meneka bahan yang disembunyikan.
Guru mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk pembelajaran iaitu “mereka bentuk dan menghasilkan
projek berasaskan logam dan bahan kitar semula”.
|
BBM:
Video
KBKK:
Membuat
inferens, menjana idea
Nilai-nilai
Murni:
Kerjasama
dan bertanggungjawab
PAS:
Pengurusan
sumber yang tidak sistematik banyak menyebaban pencemaran alam sekitar.
|
Langkah 1
(5 minit)
|
lukisan
projek
definisi :
ciri-ciri :
|
murid
duduk dalam kumpulan masing-masing.
guru
menunjukkan contoh lukisan projek.
Guru
menerangkan tentang definisi dan ciri-ciri lukisan projek.
guru
mengagihkan lukisan projek kepada setiap kumpulan.
|
BBM:
Nota
edaran.
KBKK:
Membuat
gambaran mental, imbas kembali
|
Langkah
(15 minit)
|
lukisan
berdimensi definisi :
ciri-ciri
:
|
Guru
mengedarkan senarai bahan dan alatan kepada murid.
Guru
meminta murid untuk menyenaraikan seberapa banyak alatan tangan yang murid
tahu.
Guru
memberi penerangan tentang jenis-jenis dan fungsi-fungsi bahan yang
digunakan.
|
BBM:
Nota
Edaran.
KBKK:
Imbas
kembali, menjana idea
Nilai-nilai
murni:
Mengutamakan
keselamatan.
|
Langkah 3
(5 minit)
|
lukisan
terlerai.
Mengedarkan
kertas urutan langkah kerja kepada murid.
Memberi
penerangan kepada murid tentang kepentingan langkah kerja.
|
1. Guru
meminta murid untuk menitikberatkan tentang kepentingan dalam mengikuti
langkah kerja apabila membuat sesuatu projek.
2. Guru
meminta murid untuk memberikan akibat jika langkah kerja tidak diikuti.
|
BBM:
Nota
Edaran.
Nilai-nilai
murni:
Disiplin
|
Penilaian
(15 minit)
|
aktiviti
melakar lukisan
Memberi
soalan kepada murid secara rawak.
Meminta
murid untuk melakarkan tiga jenis lakaran yang berkonsepkan alam sekitar.
|
Murid
diminta untuk menjawab kesemua soalan yang diberikan oleh guru.
Setiap
murid perlu melakarkan tiga lakaran projek kayu yang berkonsepkan alam
sekitar.
Guru
perlu memastikan objektif pembelajaran dapat dicapai oleh murid.
|
BBM:
Kertas
Lukisan,pensel.
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan:
Penghasilan
projek kayu menggunakan logam dan bahan kitar semula.
Mengamalkan
langkah-langkah menjaga alam sekitar.
Fikirkan
faedah yang dapat jika menjaga alam sekitar.
|
Murid
dibimbing untuk membuat rumusan.
Guru
menunjukkan rakaman video tentang faedah apabila alam sekitar dijaga.
Tugasan
susulan:
Murid
dikehendaki menyediakan
|
Kemahiran
Berfikir:
membuat
rumusan
Kajian
Masa Depan:
Melahirkan
insan yang berdisplin dan bekerja sama dalam menjadikan alam sekitar lebih
sihat dan ceria.
|
: