PERMAINAN MEMBINA AYAT TUNGGAL
KELAS : TAHUN 2
Objektif permainan : Melalui permainan ini, murid
dapat;
1. Membina ayat tunggal yang
terdiri daripada satu subjek dan satu predikat.
2. Dapat meluahkan idea secara
spontan berpandukan perkataan.
3. Meningkatkan kemahiran
mengeja, menyebut dan membina ayat.
Kemahiran yang terlibat :
1. Mengeja perkataan
2. Menyebut perkataan dengan kuat
dan jelas
3. Membina ayat tunggal
Alatan yang diperlukan :
1. 2 set nombor 1-8
2. Kotak ajaib
3. 20 perkataan kata nama am
Cara pelaksanaan permainan :
1.
Murid dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada 8 orang murid.
2.
Setiap kumpulan murid itu diberi nombor 1 hingga 8.
3.
Murid diminta berbaris mengikut kumpulan masing-masing mengikut susunan
nombor yang telah diberi.
4.
Kotak ajaib yang mengandungi perkataan kata nama khas diletakkan di
tengah-tengah antara kedua-dua kumpulan tersebut.
5.
Apabila guru menyebut nombor ahli kumpulan, murid dari kedua-dua kumpulan
tersebut akan berlari ke arah bakul untuk mengambil mana-mana kad perkataan
itu.
6.
Murid yang berjaya terlebih dahulu mengambil kad perkataan itu,
akan menunjukkan kad perkataan kepada kelas kemudian mengeja dan menyebut
perkataan yang diperolehnya dengan kuat dan jelas.
7.
Murid nombor yang sama dari kumpulan lawan mesti membina ayat tunggal
dengan menggunakan perkataan pada kad perkataan tersebut. Sekiranya
murid tersebut tidak berjaya membina ayat dalam tempoh yang tertentu, satu
markah akan diberikan kepada kumpulan lawan.
8.
Guru akan menentukan sama ada ayat yang dibuat betul atau tidak. Jika
ayat tunggal yang dibina salah, maka kumpulan lawan akan mendapat 2 markah.
Tiada markah bagi kumpulan yang salah membina ayat.
9.
Aktiviti ini akan dilakukan berulang kali mengikut nombor yang berlainan
sehingga perkataan dalam kotak ajaib selesai dicabut.