ANALISIS
MODEL ASSURE
Tajuk
Pembelajaran : Jahitan
Nama
Guru
: Syalviana binti Sahelin
Kelas
:
5 Mawar
Isi
Kandungan : Jahitan (Membaiki Pakaian)
a.
Menyenaraikan jenis alatan dan bahan jahitan
b.
Menyenaraikan kegunaan alat jahitan.
c.
Menyatakan jenis jahitan asas dan kegunaannya.
Tempoh
Pembelajaran : 60
minit
Aspek
Model ASSURE
|
Penerangan
|
Justifikasi daripada Rancangan
Pengajaran Harian
|
|||
A
|
Analisis
Murid
|
Ini
merupakan penerangan keseluruhan mengenai butiran am murid. Antaranya ialah
maklumat mengenai jumlah murid, umur, jantina, tahap sosioekonomi, bangsa dan
jenis diversiti.
|
Butiran
Am
|
Kelas
|
5
Amanah
|
Umur
|
11
Tahun
|
||||
Bangsa
|
15
Melayu, 4 Cina, 1 India.
|
||||
Jantina
|
10
Perempuan, 5 Lelaki
|
||||
Masalah
mental, emosi, fizikal atau sosial.
|
Tiada
|
||||
|
|
|
Tahap
murid
|
Sederhana
|
|
Spesifikasi
Kebolehan
|
Pengetahuan,
kemahiran dan sikap sedia ada murid.
|
Murid
telah mempunyai pengalaman pakaian koyak.
Murid
pernah melihat beberapa alat dan bahan jahitan di bengkel jahitan sekolah.
|
|||
Cara
pembelajaran
|
Visual
|
100%
|
|||
Pendengaran
|
90%
|
||||
Kinestetik
|
70%
|
||||
S
|
Nyatakan
objektif
|
Pernyataan
mengenai apa yang akan diperoleh oleh murid di akhir pembelajaran.
|
Objektif
ABCD
|
A
(Audiences) Sasaran : Murid Tahun 5 Amanah
B
(Behaviour) Tingkah laku : Demonstrasi daripada guru.
C
(Condition) Suasana : Suasana terkawal di mana tingkah laku diperhati.
D
(Degree) Pelajaran : Kemahiran mudah dikuasai
|
|
A (Audiences)
Sasaran
|
Sasaran
terdiri daripada murid Tahun 5 Amanah iaitu seramai 20 orang.
|
||||
B (Behaviour)
Tingkah
Laku
|
Objektif
Tingkah laku perlu ditunjukkan sebagai
persembahan murid, permerhatian, dan
penilaian hasil kerja murid.
Objektif
Tingkah Laku dalam pembelajaran :
1.
Dapat mengenal pasti alatan dan bahan
jahitan.
2.
Dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya
3 alatan dan bahan jahitan dengan kegunaannya.
3.
Dapat mengenalpasti jenis-jenis mata
jahitan.
4.
Dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya
3 jenis mata jahitan dan kegunaannya.
|
||||
|
|
|
C (Condition)
Suasana
|
Dengan
penggunaan teknologi multimedia seperti video, teks, gambar dan persembahan
powerpoint, lagu dan Alat Bantu Mengajar
yang menarik, murid lebih tertarik untuk mengikuti pembelajaran
Kemahiran Hidup.
|
|
|
|
|
D
(Degree)
Tahap
|
Murid
dijangka dapat mengenalpasti alatan dan bahan jahitan serta jenis-jenis mata
jahitan serta kegunaannya.
|
|
|
|
|
Pembelajaran
|
1.
Kecerdasan
pelbagai : ruang, muzik, kinestetik
2.
Kemahiran
berfikir : membuat kesimpulan
3.
Nilai
moral : kerjasama, tolong-menolong, bersyukur, berkomunikasi
dengan baik, berhati-hati.
|
|
|
|
|
Objektif
pengelasan
|
Kognitif :
Kemahiran berfikir murid dapat ditingkatkan
apabila mereka melibatkan diri dalam perbincangan kumpulan.
Efektif :
Pembelajaran melibatkan perasaan dan nilai-milai. Pembelajaran mengandungi
isi-isi yang telah dipilih berkaitan dengan kehidupan harian murid.
Kemahiran Motor :
Dalam pembelajaran, murid dikehendaki mengabungkan serpihan kotak membentuk
pakaian dengan menggunakan mata jahitan yang sesuai dengan lubang yang
disediakan.
|
|
Hasil
pembelajaran
|
Aras 1
a.
Mengenal pasti alatan dan bahan jahitan.
b.
Mengenal pasti mata jahitan asas.
c.
Menyatakan kegunaan jahitan asas.
|
||||
Objektif
pembelajaran
|
Objektif
: Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
a.
menamakan sekurang-kurangnya 3 jenis alatan dan
bahan jahitan tanpa bantuan guru.
b.
menyatakan kegunaan alat dan bahan jahitan dengan
betul.
c.
menerangkan sekurang-kurangnya 3 jenis-jenis mata
jahitan asas dan kegunaannya.
|
||||
s
|
Pilih
Kaedah, Media Dan Bahan
|
Ini
merupakan langkah di yang membolehkan murid untuk mencapai objektif
pembelajaran.
|
Kaedah
|
Keseluruhan Rancangan
Pengajaran
Guru
akan memulakan pengajaran dengan menunjukkan sebuah klip video yang
menunjukkan bagaimana baju terkoyak. Kemudian guru menunjukkan sehelai baju
yang terkoyak dan bersoal-jawab dengan murid.
Perbincangan
Dalam
kumpulan, murid akan berbincang apakah mata jahitan yang sesuai untuk membaiki
baju boneka. Selain itu, murid juga akan berbincang untuk menjawab lembaran
kerja yang diberikan.
Membaiki Baju Boneka
Guru
memberikan satu boneka kepada setiap kumpulan. Murid dikehendaki membaiki
baju boneka menggunakan mata jahitan yang sesuai.
Lembaran Kerja
Lembaran
kerja yang diberikan mengkehendaki murid untuk menamakan gambar alat dan
bahan jahitan dan menyenaraikan kegunaannya.
|
|
Media
|
Klip Video Mengenai Baju
Koyak
Klip
video ini mengisahkan seorang budak lelaki yang sangat menyukai baju barunya.
Dia selalu memakai baju tersebut sehingga suatu hari baju tersebut terkoyak.
Klip video ini bertujuan untuk menarik perhatian murid di samping merangsang
murid untuk berfikir bagaimana untuk membantu budak lelaki dalam video untuk
membaiki pakaian yang terkoyak.
Persembahan Powerpoint
Jika
dibandingkan dengan kad imbas atau kad gambar, persembahan powerpoint boleh
menampakkan gambar yang jelas dan dapat dilihat oleh semua murid kerana ianya
akan dipancarkan pada skrin LCD supaya setiap murid dapat melihat video dan
persembahan powerpoint dengan jelas. Ini juga memudahkan lagi proses
pengajaran dan pembelajaran kerana guru dapat mengawal bahan pengajaran
menggunakan jari sendiri. Ini juga dapat menjimatkan masa untuk mencetak,
memotong dan menampal gambar di kadbod.
Laptop Dan Projektor
Sebuah
laptop boleh digunakan untuk memainkan klip video dan persembahan powerpoint
kepada murid.
|
||||
Bahan
|
Nota Bahan Dan Alat
Jahitan
Nota
ini mengandungi bahan dan alat jahitan. Ini merupakan ringkasan daripada
persembahan powerpoint. Nota ini dibuat dalam bentuk jadual agar murid lebih
mudah melihat perbezaan setiap alat dan bahan jahitan. Nota beserta gambar
ini juga memudahkan murid untuk mengenalpasti nama-nama alat dan bahan
jahitan.
Lembaran Kerja
Lembaran
kerja bertujuan menilai pemahaman murid. Dengan adanya lembaran kerja, guru
dapat mengetahui sama ada objektif pembelajaran tercapai atau tidak.
|
||||
U
|
Penggunaan
Kaedah, Media Dan Bahan
|
Rancangan
bagaimana media dan bahan dipersembahkan. Untuk setiap jenis media dan bahan
yang dipilih dan penerangan mengenai bagaimana guru menggunakannya dalam
proses pengajaran dan pembelajaran untuk membantu murid mencapai objektif
pembelajaran.
|
Bahan
|
|
|
Persediaan
Bahan
|
Klip video
Klip
video digunakan pada set induksi. Klip video menunjukkan seorang lelaki yang
mempunyai sehelai baju yang sangat disukainya. Lelaki tersebut sering memakai
baju itu sehinggalah pada suatu hari baju tersebut terkoyak. Dengan video
klip ini, murid akan disoal apa yang perlu lelaki itu lakukan agar baju tersebut
boleh dipakai semula.
Laptop dan projektor
Jika
sekolah tersebut tidak mempunyai LCD, guru boleh menyediakan buku cerita
pendek beserta gambar untuk menyampaikan isi utama dalam video klip agar
pembelajaran dapat diteruskan.
Lembaran kerja
Guru
perlu menyediakan lembaran kerja yang berkaitan dengan topik pembelajaran
untuk menilai penguasaan murid. Lembaran kerja merupakan bahan yang sangat
berguna untuk menguji penguasaan murid. Lembaran kerja hendaklah dapat
mencapai objektif pengajaran.
|
||||
Persediaan
Persekitaran
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran dilakukan dalam keadaan berkumpulan di mana murid
dibahagikan kepada 5 kumpulan iaitu satu kumpulan terdiri daripada 4 orang.
Bilik darjah dilengkap dengan skrin LCD, kipas, LCD, computer dan kemudahan
lain. Dengan adanya kemudahan ini, proses pengajaran dan pembelajaran dapat
dijalankan dalam keadaan selesa.
|
||||
Persediaan
Murid
|
Set
induksi merupakan sesi persediaan untuk menyediakan murid menerima isi
pembelajaran. Tajuk membaiki pakaian berkaitan dengan kehidupan harian murid,
murid pernah mengalami baju terkoyak dan pernah melihat alat dan bahan
jahitan di bengkel jahitan sekolah. Guru memulakan pembelajaran dengan
menunjukkan sebuah klip video yang mengisahkan baju terkoyak. Bagi menarik
lagi perhatian murid, guru menunjukkan sehelai baju yang terkoyak ke dalam
kelas. dengan baju tersebut, guru akan bersoal-jawab dengan murid. Jawapan
murid akan dikaitkan dengan isi pelajaran.
|
||||
Menghubungkaitkan
dengan pengalaman murid
|
Pembelajaran
mengunakan kaedah berpusatkan murid dan juga berpusatkan guru. Guru tidak berkuasa
sepenuhnya, guru juga berperanan sebagai fasilitator. Murid diberi lembaran
kerja dan aktiviti yang menarik. Contohnya, membaiki pakaian boneka. Lembaran
kerja yang disediakan juga mampu mengukuhkan lagi pemahaman murid tentang isi
pelajaran.
|
||||
R
|
Galakkan
Penglibatan Murid
|
murid
perlu membuat latihan mengenai apa yang telah mereka pelajari. Terangkan
bagaimana murid akan aktif dengan menggunakan bahan yang telah dipilih.
Respon yang betul perlu diwujudkan. Ini memerlukan aktiviti yang melibatkan penglibatan
aktif murid bagi mendapatkan respon dan maklumbalas sebelum penilaian.
|
Penggunaan
kaedah pengajaan dan aktiviti berbeza dalam kelas.
|
Terdapat
banyak strategi yang diguanakan dalam pembelajaran. Kebanyakannya ialah
berpusatkan murid dan berdasarkan tugasan yang melibatkan penglibatan aktif
murid.
a.
Perbincangan/soal-jawab
Perbincangan
ini bertujuan untuk menguji pengetahuan sedia ada murid mengenai alat dan
bahan jahitan serta jenis-jenis mata jahitan. Murid perlu melibatkan diri
dalam sesi perbincangan. Ini dapat merangsang kemahiran berfikir secara
kreatif dan kritis murid.
b.
Lembaran
kerja
Berdasarkan
lembaran kerja yang diberikan, murid dapat mengenalpasti nama alatan dan bahn
jahitan serta kegunaannya. Ini juga membantu guru untuk mengukur penguasaan
murid dalam pembelajaran.
c. Aktiviti memperbaiki pakaian boneka
Aktiviti
ini mengkehendaki murid untuk memperbaiki pakaian yang dipakai oleh boneka
menggunakan jenis mata jahitan yang sesuai. Ini seterusnya membantu murid
untuk mengaplikasikan isi pelajaran yang dipelajari.
|
|
E
|
Penilaian
Persembahan Murid
|
Penilaian
perlu selaras dengan objektif pembelajaran. Terdapat objektif yang boleh
dicapai dengan penilaian menggunakan
pen dan kertas lembaran kerja.
|
Penilaian dan Pengulangan
|
Penilaian
yang digunakan ialah penggunaan lembaran kerja, perbincangan dan sesi
soal-jawab pada setiap subtopik yang diajar. Penilaian dapat dibahagikan
kepad 3 iaitu persembahan murid, keberkesanan media dan penyampaian guru.
|
|
|
|
|
Persembahan
Murid
|
Dengan
menggunakan lembaran kerja dan soal-jawab dengan murid, guru dapat
mengenalpasti perkembangan murid berdasarkan objektif yang telah ditetapkan.
Hasil
pembelajaran : Aras 1
a.
Mengenal pasti alatan dan bahan jahitan.
b.
Mengenal pasti mata jahitan asas.
c.
Menyatakan kegunaan jahitan asas.
Objektif
: Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
a.
menamakan sekurang-kurangnya 3 jenis alatan dan
bahan jahitan tanpa bantuan guru.
b.
menyatakan kegunaan alat dan bahan jahitan dengan
betul.
c.
menerangkan sekurang-kurangnya 3 jenis-jenis mata
jahitan asas dan kegunaannya.
Dengan
menggunakan objektif pembelajaran, guru dapat mengukur keberkesanan
pembelajaran dan perkembangan murid. Jika objektif tercapai, guru boleh
meneruskan sesi pembelajaran seterusnya tetapi jika murid tidak mencapai objektif,
guru perlu mengulangi semula konsep pembeajaran sehingga murid faham dan
dapat menjawab soalan yang dikemukakan. Berdasarkan lembaran kerja yang
diberikan, guru boleh mengukur pemahaman murid dalam topik yang diajar.
Contohnya jika murid dapat menyebut 3 alat dan bahan jahitan serta
kegunaannya maka murid telah faham. Jika murid gagal membuat demikian maka
bermaksud murid belum faham.
Selain
itu, guru juga boleh menguji murid dengan bertanya secara lisan mengenai
tajuk yang diajar. Murid perlu diuji setiap kali pembelajaran agar guru dapat
mengenalpasti masalah murid dan menggunakan strategi yang sesuai untuk
menyelesaikan masalah tersebut.
|
|
Keberkesanan
Media
|
Keberkesanan
media berkait rapat dengan penerimaan murid. Penggunaan media sangat
mempengaruhi untuk merangsang keseronokan murid dengan menggunakan teknologi.
Contohnya, murid akan seronok menonton klip video, persembahan powerpoint
yang menggabungkan pelbagai media dari guru.jika murid dapat menjawab
lembaran kerja dan soalan-soalan yang guru kemukakan dengan betul , ini
bermakna penggunaan video dan powerpoint telah membantu murid memahami isi
pelajaran.
|
||||
Persembahan
Guru
|
Guru merupakan perancang keseluruhan proses
pengajaran. Untuk mengenalpasti sejauh mana keberkesanan sesuatu
pembelajaran, guru harus menilai dan mengukur objektif pembelajar yang telah
dirancang, dengan menggunakan objektif pembelajaran, guru akan dapat menilai
sama ada pengajaran perlu diperbaiki atau diubahsuai untuk menyesuaikan
dengan tahap kemampuan murid dalam kelas. jika murid Berjaya mengenalpasti
alat dan bahan jahitan serta fungsinya maka objektif pembelajaran tercapai.
Oleh itu, guru perlu mempertimbangkan kesesuaian objektif yang hendak
dicapai. selain itu, persembahan guru juga dapat dinilai melalui penyertaan
dan respon murid. Jika guru tidak dapat menjawab soalan guru atau tidak
melibatkan diri dalam pembelajaran, ini pasti mempunyai sebab dan persembahan
guru dianggap tidak Berjaya.ini dapat mungkin disebabkan oleh kerana pengajaran
tidak sesuai dengan tahap murid, atau aktiviti yang dijalankan membosankan
dan terlalu berpusatkan guru. pengajaran guru sangat mempengaruhi
pembelajaran murid.
|