MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Wednesday, October 16

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM KELAS

STRATEGI
Strategi merupakan kebijaksanaan memilih pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran berdasarkan objektif pengajaran. Strategi lebih mengambil kira objektif jangka panjang dan mengambil kira segala aspek pembelajaran termasuk pemilihan bahan, masa dan sebagainya.

Berpusatkan Guru
Strategi paling lama diamalkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan adanya perkembangan sistem perkembangan kita, strategi ini kurang dipraktikkan. Strategi ini mementingkan guru memainkan peranan utama untuk menguasai dan mengawal proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Murid hanya bersifat pasif. Maka, hanya komunikasi sahala sahaja yang berlaku semasa proses ini. Strategi ini lebih kepada teknik hafalan daripada membuat interpretasi.
Guru tidak mengambil kira ciri-ciri perbezaan murid dari segi kebolehan dan minat yang wujud. Kesannya, murid yang dihasilkan tidak kreatif dan tidak mempunyai inisiatif untuk meneroka ilmu-ilmu yang baru. Walau bagaimanapun, strategi ini lebih sesuai digunakan dalam teknik bercerita iaitu guru perlu mengawal sepenuhnya jalan cerita.

Berpusatkan Murid
Dalam strategi ini, murid lebih digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam setiap sesi pembelajaran. Guru hanya bertindak sebagai fasilitator atau pemudahcara. Masa banyak diperuntukkan kepada murid untuk meneroka dan menyelesaikan masalah pembelajaran dengan bantuan guru. Komunikasi dua hala berlaku dalam proses ini. Guru mengamalkan corak kepimipinan demokratik iaitu murid bebas untuk bertanya dan memberikan pendapat mereka. Lebih diberi penekanan terhadap pencapaian objektif pembelajaran. Teknik perbincangan dijalankan lebih banyak untuk memupuk sifat kerjasama dan toleransi dalam kalangan murid yang mempunyai pelbagai corak kebolehan dan minat.

Berpusatkan Bahan
Strategi ini lebih memberi penekanan kepada alat-alat bantu mengajar yang digunakan bagi membantu pengajaran guru. Alat-alat bantu ini terbahagi kepada dua iaitu bahan pengajaran dan bahan pembelajaran. Bahan tersebut bertujuan untuk membolehkan murid memahami isi pelajaran dengan lebih mudah dan berkesan. Perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah penggunaan dapat meningkatkan minat dan kefahaman murid. Guru hendaklah menguasai kemahiran menggunakan alat-alat yang ada terutamanya alat-alat teknologi. Selain itu, bahan pengajaran yang sistematik dapat membantu murid mengikuti pelajaran tanpa kehadiran guru.

Berpusatkan  Masalah

Dilaksanakan dengan penyeliaan guru. Boleh dilakukan secara kumpulan atau individu. Murid harus dapat mengatasi rintangan untuk mencapai matlamat. Memerlukan proses penakulan yang agak tinggi. Antara langkah yang perlu dipatuhi ialah kenal pasti masalah, mencari maklumat, membuat andaian, menguji hipotesis, menilai dan membuat rumusan. Semasa proses penyelesaian dilakukan murid boleh bertukar pendapat, bekerjasama, meningkatkan pemahaman dan ingatan.