STRATEGI
Strategi merupakan
kebijaksanaan memilih pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran berdasarkan
objektif pengajaran. Strategi lebih mengambil kira objektif jangka panjang dan
mengambil kira segala aspek pembelajaran termasuk pemilihan bahan, masa dan
sebagainya.
Berpusatkan Guru
Strategi
paling lama diamalkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan adanya
perkembangan sistem perkembangan kita, strategi ini kurang dipraktikkan.
Strategi ini mementingkan guru memainkan peranan utama untuk menguasai dan
mengawal proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Murid hanya bersifat
pasif. Maka, hanya komunikasi sahala
sahaja yang berlaku semasa proses ini. Strategi ini lebih kepada teknik
hafalan daripada membuat interpretasi.
Guru tidak
mengambil kira ciri-ciri perbezaan murid dari segi kebolehan dan minat yang
wujud. Kesannya, murid yang
dihasilkan tidak kreatif dan tidak mempunyai inisiatif untuk meneroka ilmu-ilmu
yang baru. Walau bagaimanapun, strategi
ini lebih sesuai digunakan dalam teknik bercerita iaitu guru perlu mengawal
sepenuhnya jalan cerita.
Berpusatkan Murid
Dalam strategi ini, murid lebih digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam setiap sesi
pembelajaran. Guru hanya bertindak sebagai fasilitator atau pemudahcara. Masa banyak diperuntukkan kepada murid untuk meneroka dan menyelesaikan
masalah pembelajaran dengan bantuan guru. Komunikasi dua hala berlaku dalam
proses ini. Guru mengamalkan corak kepimipinan
demokratik iaitu murid bebas untuk bertanya dan memberikan pendapat mereka.
Lebih diberi penekanan terhadap pencapaian objektif pembelajaran. Teknik
perbincangan dijalankan lebih banyak untuk memupuk sifat kerjasama dan toleransi
dalam kalangan murid yang mempunyai pelbagai corak kebolehan dan minat.
Berpusatkan Bahan
Strategi ini
lebih memberi penekanan kepada alat-alat bantu mengajar yang digunakan bagi
membantu pengajaran guru. Alat-alat bantu ini terbahagi kepada dua iaitu bahan
pengajaran dan bahan pembelajaran. Bahan tersebut bertujuan untuk membolehkan
murid memahami isi pelajaran dengan lebih mudah dan berkesan. Perkara utama
yang perlu diberi perhatian ialah penggunaan dapat meningkatkan minat dan
kefahaman murid. Guru hendaklah menguasai kemahiran menggunakan alat-alat yang
ada terutamanya alat-alat teknologi. Selain itu, bahan pengajaran yang sistematik
dapat membantu murid mengikuti pelajaran tanpa kehadiran guru.
Berpusatkan Masalah
Dilaksanakan
dengan penyeliaan guru. Boleh dilakukan secara kumpulan atau individu. Murid
harus dapat mengatasi rintangan untuk mencapai matlamat. Memerlukan proses
penakulan yang agak tinggi. Antara langkah yang perlu dipatuhi ialah kenal
pasti masalah, mencari maklumat, membuat andaian, menguji hipotesis, menilai
dan membuat rumusan. Semasa proses penyelesaian dilakukan murid boleh bertukar
pendapat, bekerjasama, meningkatkan pemahaman dan ingatan.