PENDEKATAN
Pendekatan adalah berlandaskan
teori, prinsip atau kaedah tertentu yang mendokong sesuatu teori. Cara
pengajaran juga adalah berdasarkan objektif yang ditentukan. Pendekatan adalah
kenyataan dianggap benar tanpa bukti dan alasan. Contohnya dalam sesi
pengajaran, guru menggunakan pendekatan daripada mudah sehinggalah susah agar
pengajaran dapat difahami oleh murid.
Pendekatan Induktif
Pendekatan
induktif merupakan satu pendekatan mengajar yang melibatkan satu proses
penaakulan yang tinggi. Menurut John, M. Kierzek dan Walker Gibson, pendekatan
induktif dimulakan dengan sesuatu sebab atau contoh dan bergerak ke hadapan
kepada satu generalisasi. Dalam hal ini, guru-guru akan mengumpul contoh-contoh
daripada teks, menunjukkan dan menerangkan bagaimana ia bekerja dan berfungsi,
dan membantu murid-murid untuk menghasilkan satu kesimpulan yang sesuai.
Dalam
pengajaran bahasa pendekatan lebih dikenali sebagai pendekatan gramatikal iaitu
mendahulukan contoh-contoh struktur penggunaan unsur-unsur tatabahasa yang
dipelajari dan kemudian membuat kesimpulan mengenainya. Kaedah pencarian
digunakan iaitu melibatkan proses pemerhatian, kajian, analisis tentang aspek bahasa
pada awal pembelajaran. Kemudian kesimpulan umum dihasilkan daripada data yang
dipelajari. Guru sama sekali tidak
digalakkan memberi definisi, menerangkan peraturan-peraturan,
menerangkan isi atau kandungan keseluruhan pelajaran.
Pendekatan Deduktif
Pendekatan
deduktif merupakan satu pendekatan mengajar yang mengasaskan pengajaran dan
pembelajaran pelajar kepada hukum-hukum tertentu dan menggunakan proses
penaakulan yang tinggi. Dalam pengajaran kaedah
deduktif ini, beberapa prinsip perlu dipatuhi iaitu Teori, hukum, atau masalah
tertentu perlu didedahkan dahulu. Kemudian bimbingan diberi bersama dengan contoh
yang sesuai. Dalam kaedah ini pemahaman murid adalah amat ditekankan. Prosedur
pengajaran dimulakan dengan pengenalan rumus yang baru, pemilihan rumus
haruslah berdasarkan rumus yang diketahui umum oleh murid dan penggunaan contoh
yang berkaitan dan pengukuhan pemahaman konsep sesuatu rumus.
Pendekatan Elektik
Elektik
merupakan kaedah yang menggabungkan kedua-dua pendekatan awal yang sudah
dibincangkan di atas dan kaedah ini mengambil kelebihan yang ada pada kedua-dua
pendekatan induktif dan deduktif. Guru tidak perlu terlalu terikat dengan
mana-mana pendekatan tetapi pengajarannya mestilah lebih luas dan mudah diubahsuai
mengikut keperluan murid.
Guru boleh juga memulakan pengajarannya dengan
menyatakan hipotesis terlebih dahulu kemudian diikuti dengan contoh-contoh khusus.
Selepas murid membuat perkaitan di antara generalisasi dengan contoh, barulah
guru mengukuhkan pemahaman murid dengan mengemukakan generalisasi lain yang
berkaitan. Pendekatan ini dapat mengatasi kelemahan dan kekurangan yang
terdapat pada kedua-dua pendekatan iaitu pendekatan induktif dan deduktif. Melalui
pendekatan ini, guru akan lebih fleksibel dan mampu mengendalikan kelas
mengikut kehendak dan keperluan pelajar.
Pendekatan Komunikatik
Pendekatan
komunikatif merupakan pendekatan yang berpusatkan pelajar iaitu berfokuskan
kepada bentuk-bentuk komunikatif seperti meminta maaf, bercerita, melapor dan
lain-lain. Situasi ini berlaku dalam amalan masyarakat sehari-hari. Melalui pendekatan ini, penekanan tentang penyerapan bentuk gramatikal
adalah bagi tujuan komunikasi. Pendekatan ini wujud
disebabkan didapati pendekatan yang lain lebih mementingkan penguasaan bahasa
pada peringkat membina ayat-ayat yang betul secara pencilan yang terkeluar
daripada konteks wacana.