Negara kita Malaysia
terkenal di mata dunia sebagai sebuah negara yang sedang pesat membangun.
Kejayaannya bukan sekadar menangani isu-isu tempatan, bahkan ia turut terlibat
dalam menangani permasalahan yang menimpa dan dialami oleh masyarakat
antarabangsa. Malaysia turut dikenali sebagai sebuah Negara Islam yang unik.
Penduduknya berbilang bangsa dan kaum serta mempunyai kepercayaan dan pegangan
agama yang berbeza. Majoriti terbesar warganya terdiri dari kaum Melayu
beragama Islam. Bumi Malaysia adalah tanah asal tempat tumpah darah mereka.
Dahulu, negara ini
dikenali sebagai Tanah Melayu. Tanah Melayu mendapat kemerdekaan pada tahun
1957. Pada tahun 1966, namanya ditukar kepada ”Malaysia”. Beberapa jenis flora
dan fauna di bumi subur beriklim tropika ini sukar ditemui di tempat lain.
Hasil komoditinya menjadi idaman banyak pihak. Malaysia terkenal sebagai negara
pengeluar bahan-bahan mentah yang bernilai tinggi. Kedudukannya juga sangat
strategik dalam lingkaran laluan dagangan antarabangsa.
Walaupun rakyatnya
berbilang etnik dan bangsa, tetapi mereka dapat hidup rukun dan damai, tidak
seperti penduduk di negara-negara lain yang tidak sunyi dengan perbalahan, pertikaian
dan permusuhan sedangkan mereka terdiri dari bangsa, keturunan dan kepercayaan
yang sama.
Kehidupan rakyat
negara ini pernah diuji. Keharmonian hidup mereka tidak bertahan lama kerana
dicemburui banyak pihak. Beberapa kawasannya telah diserang dan dijajah oleh
pelbagai kuasa seperti Portugis, Belanda, Siam, Jepun, dan Inggeris. Segala
bentuk, rupa dan rasa keperitan dan kesukaran telah dilalui oleh ramai
pemastautin tempatan apabila mereka cuba menentang penjajahan asing demi
memelihara tanah air tercinta. Begitu juga semasa mereka berada di bawah
cengkaman kuasa asing.
Banyak usaha dilakukan
untuk mengembalikan semula kehidupan tanpa tekanan pihak luar yang rakus kuasa
dan benda lantaran tamak haloba untuk mengaut kekayaan dan mengikis hasil
negara. Beberapa kemudahan disediakan oleh kuasa asing yang kononnya untuk
membangunkan negara agar boleh dinikmati oleh anak-anak pribumi, tetapi
sebenarnya hanyalah helah penjajah. Penjajah sanggup membawa biji-biji benih
pokok getah untuk ditanam di sini kerana buminya subur dan sesuai. Pelbagai
alat dan kelengkapan canggih ketika itu dibawa masuk untuk memudahkan
kerja-kerja mencari dan menggali khazanah galian seperti bijih timah, besi,
arang batu, emas dan sebagainya. Mereka meredah segala ceruk negara untuk
mencari dan mengaut kekayaan yang sangat tinggi nilainya. Mereka membina
lingkaran pengangkutan darat, laut dan udara untuk memindah dan memunggah
kekayaan perut negara ini ke tempat mereka. Kilang-kilang dibina untuk
mengumpul, memproses, memilih dan membawa keluar hasil komoditi terbaik,
sementara yang tinggal hanyalah sisa-sisanya sahaja. Mereka membawa masuk
buruh-buruh asing dari pelbagai negara terutama dari China dan India untuk
mendapatkan hasil dengan lebih cepat tanpa mementingkan bermacam masalah yang
akan memberi kesan kepada kehidupan, perpaduan dan keharmonian penduduk
tempatan.
Semangat untuk
mendapatkan kemerdekaan tidak luntur dalam jiwa bangsa Melayu walaupun terpaksa
menghadapi rintangan pihak penjajah dan orang tempatan sendiri. Orang-orang
Melayu yang dipimpin oleh Yang Mulia Tunku Abd. Rahman Putra Al Haj tidak
jemu-jemu mencari jalan terbaik dan rela bekerjasama dengan kaum-kaum lain
untuk mencapai kemerdekaan. Hasilnya pada tanggal 31 Ogos 1957, ‘Bapa
Kemerdekaan’ kita telah melaungkan kalimah keramat ”MERDEKA” dan diulang suara
oleh rakyat dari pelbagai bangsa dan keturunan dengan penuh kesyukuran. Bendera
”Union Jack ” diturunkan dan berkibar megah ”Jalur Gemilang” kemegahan rakyat
jelata. Tanah Melayu mula diiktiraf sebagai sebuah negara yang merdeka dan
mempunyai sistem pemerintahan dan perlembagaannya yang tersendiri.
Banyak perkara telah
difikir dan pelbagai usaha dilaksanakan untuk mengisi kemerdekaan dan memajukan
bumi tercinta setelah sekian lama ditadbir oleh penjajah. Bermacam-macam
rintangan dan gerakan untuk menggugat keharmonian, keamanan dan perpaduan
antara kaum dapat ditangani oleh barisan pimpinan negara. Namun begitu terjadi
beberapa peristiwa yang tidak diingini kerana masih ada niat dan usaha jahat
pihak tertentu yang enggan memberi kerjasama untuk membendungnya. Jesteru, maka
perpaduan kaum dan integrasi nasional adalah isu dan agenda utama pemimpin dan
seluruh warga negara Malaysia.
DEFINISI:
Perpaduan dapat diertikan sebagai hubungan erat bersifat
toleransi yang diwujudkan secara sengaja dalam kalangan kaum dan etnik yang
berbeza untuk mencapai matlamat bersama secara jujur dan ikhlas. Dalam kata
lain perpaduan adalah proses menyatupadukan seluruh masyarakat untuk membentuk
satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan banggakan negara.
Integrasi dirujuk
kepada proses penyatuan masyarakat berbilang kaum, daerah dan wilayah tempat
tinggal, budaya, adat resam, cara hidup, latar belakang, kepercayaan dan
pegangan agama yang berlainan untuk menjadi satu entiti yang terikat oleh norma
dan nilai murni masyarakat sejagat demi mencapai tujuan dan kepentingan bersama
secara adil dan saksama.
MASALAH PERPADUAN DAN INTEGRASI
NASIONAL.
Perpaduan rakyat
menjadi satu cabaran utama yang dihadapi oleh Kerajaan Malaysia. Isu perpaduan
adalah utama dari sembilan cabaran untuk mencapai matlamat Wawasan 2020 yang
berbunyi ”Mewujudkan bangsa Malaysia yang bersatu padu yang mempunyai matlamat
yang serupa dan boleh dikongsi bersama, berintegrasi di peringkat Wilayah dan
antara kaum, berasaskan persamaan hak dan keadilan”
Cabaran ini berkait
dengan cabaran ke lima yang berbunyi ”Mewujudkan masyarakat liberal dan
bertolak ansur dengan rakyat pelbagai kaum bebas mengamalkan adat, kebudayaan
dan kepercayaan agama masing-masing dan pada masa yang sama meletakkan
kesetiaan mereka kepada negara’. Cabaran ini berkait pula dengan cabaran ke
tujuh iaitu untuk ”Mewujudkan masyarakat berbudi dan berbudaya penyayang” iaitu
sistem sosial yang lebih mementingkan masyarakat daripada diri sendiri dan
kebajikan insan tidak berkisar kepada individu tertentu sahaja.
HALANGAN DAN KESUKARAN UNTUK
PERPADUAN DAN INTEGRASI.
Terdapat beberapa
faktor sejarah yang menyulitkan proses pencapaian perpaduan di Malaysia. Di
antaranya ialah;
- Agama dan kebudayaan:
Setiap kumpulan etnik mempunyai agama dan kebudayaan yang berlainan.
Setiap kaum pula mempunyai adat resam, bahasa, kesenian, budaya dan sistem
nilai yang berbeza. Masing-masing kurang mengenali dan memahami dan
seringkali menganggap mereka sahaja yang terbaik. Sikap ini menguatkan
perasaan buruk sangka yang menghalang pergaulan baik antara pelbagai kaum.
- Dasar Penjajah British:
Penjajah British mengamalkan dasar pecah dan perintah yang menjarakkan
kumpulan-kumpulan etnik demi kepentingan dan keselamatan mereka sendiri..
Penjajah sengaja menentukan status dan peranan yang berlainan bagi kaum
yang tertentu. Interaksi antara kaum menjadi terbatas dan lahirlah sikap
prasangka negatif yang kukuh antara rakyat tempatan yang berbilang etnik.
- Sistem pendidikan, persekolahan dan bahasa yang
berlainan: Laporan Razak menyebut bahawa
tiada satu sistem pendidikan nasional di Tanah Melayu di mana setiap etnik
lebih gemar menghantar anak mereka ke sekolah yang menggunakan bahasa
ibunda masingmasing. Kurikulum yang digunakan juga tidak sama. Ada pula
yang berpusat ke negara nenek moyang mereka, tidak terdapat bahasa
pengantar yang sama. Keadaan ini melebarluaskan lagi jurang pergaulan,
menghasilkan pandangan yang berlainan dan menjejaskan persefahaman dan
perhubungan sesama rakyat di samping mewujudkan keperibadian dan
perwatakan yang berbeza tanpa mempedulikan pembentukan warga negara yang
beridentitikan satu negara.
- Amalan ekonomi yang berlainan: Setiap etnik menjalankan aktiviti ekonomi yang
tertentu dan mendiami kawasan yang berlainan. Keadaan ini mewujudkan
jurang pendapatan yang tidak seimbang dan menimbulkan rasa tidak puas hati
dalam kalangan etnik yang berlainan jenis dan ras serta mengakibatkan
perpaduan negara terancam.
- Perbezaan politik mengikut bangsa, kaum dan etnik: Kewujudan persatuan politik, sosial dan ekonomi
berdasarkan bangsa, kaum dan etnik tertentu telah memmperkuatkan identiti
sesuatu kumpulan dan menimbulkan perasaan syak wasangka kerana setiap
kumpulan hanya memperjuangkan hak dan kepentingan kumpulan tertentu
sahaja. Parti-parti politik yang berasaskan kepada suku kaum juga
memainkan pelbagai isu sensitif seperti bahasa, budaya, ekonomi dan hak
keistimewaan sehingga memburukkan lagi masalah perpaduan.
- Pendudukan Jepun:
Kemasukan tentera Jepun ke Tanah Melayu menambah jurang permusuhan antara
orang Melayu dan orang Cina. Sebilangan besar tentera anti Jepun terdiri
dari orang-orang Cina, sementara ramai pula orang Melayu yang diambil oleh
tentera Jepun untuk menjadi askar dan polis. Keadaan ini menjadikan
menjejaskan persefahaman dan menimbulkan perasaan kurang senang antara
masyarakat Melayu dan Cina.
KAEDAH DAN LANGKAH YANG TELAH
DIAMBIL OLEH PIHAK KERAJAAN DALAM MENYUBURKAN INTEGRASI DAN
PERPADUAN DI MALAYSIA
PERISTIWA BERDARAH 13 MEI 1969
Penjajahan British
melalui dasar pecah dan perintah serta mementingkan kuasa dan ekonomi
menyebabkan terjadi jurang perbezaan dan pengenalan ekonomi berbentuk etnik
antara kaum dan wilayah. Pelbagai kaum terasa seperti tidak mendapat pembelaan
dan peluang yang sewajarnya. Dalam kempen pilihanraya 1969 pula, terdapat
parti-parti politik yang telah menimbulkan isu-isu sensitif yang menyentuh kaum
tertentu. Kehilangan dua pertiga majoriti parti Perikatan dalam pilihanraya
umum tersebut, diikuti kelantangan beberapa pemimpin parti pembangkang dan
penyokong mereka yang menimbulkan perasaan saling membenci dalam kalangan
rakyat berbilang kaum. Kemuncak manifestasi perkauman ini ialah peristiwa
berdarah 13 Mei 1969.
Kerajaan bertindak
pantas dengan menubuhkan sebuah badan khas yang dikenali sebagai Majlis
Gerakan Negara (MAGERAN). Majlis ini dipertanggungjawabkan untuk
mengembalikan keamanan dan undang-undang negara, menentukan pentadbiran yang
licin, adil dan sempurna serta mengembalikan suasana keharmonian dan
kepercayaan antara kaum.
Peristiwa ini
menunjukkan bahawa perpaduan nasional sukar dicapai jika terdapat jurang
perbezaan yang terlalu besar terutama dari segi ekonomi, politik dan sosial
antara rakyat pelbagai kaum. Pada bulan Januari 1970, Majlis Perundingan
Negara (MPN) ditubuhkan. Fungsi utama majlis ini ialah meneliti isu-isu
perpaduan negara serta mencari jalan untuk menyelesaikannya. Antara hasil utama
Majlis ini ialah Rukun Negara dan Dasar Ekonomi Baru.
Perisytiharan Rukun
Negara pada 31 Ogos 1970 sebagai ideologi kebangsaan negara adalah bertujuan
agar fikiran, pendapat dan perasaan rakyat pelbagai kaum dapat dipersatukan
secara pemuwafakatan dan bijaksana tanpa membangkitkan isu-isu sensitif yang
boleh mencetuskan keadaan yang tidak diingini.
Dasar Pendidikan Kebangsaan dan
Perpaduan Negara
Pendidikan menjadi
tunjang kepada perpaduan negara. Tidak dapat dinafikan bahawa sekolah dan
pendidikan memainkan peranan yang sangat penting dalam pembinaan dan
pembentukan warga negara dan rakyat yang bersatu padu. Sememangnya telah
dicatatkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan bahawa ”Pendidikan di Malaysia
adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis dan
seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan
dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkemampuan
mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara”
Secara tidak langsung
dasar ini dapat melahirkan satu masyarakat Malaysia yang bersatu padu dan
berintegrasi seperti yang dihasratkan dalam Rukun Negara melalui penggunaan dan
penghayatan kurikulum yang bersepadu, penggunaan bahasa pengantar dan sistem
peperiksaan yang sama serta penglibatan aktif pelajar dalam aktiviti-aktiviti
kokurikulum yang dirancang dan dilaksanakan sepanjang persekolahan pelajar.
Kurikulum yang dibina
bukan saja bertujuan untuk memberi ilmu pengetahuan dan maklumat berbentuk
akademik sahaja, bahkan ia juga dapat membentuk sahsiah, keperibadian dan
perwatakan murid yang diingini bagi memupuk perpaduan. Kurikulum ini
berorientasikan suasana Malaysia dan dilaksanakan melalui Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) mulai
tahun 1983. Mata pelajaran Pendidikan Islam, Pendidikan Syariah Islamiah,
Pendidikan Al Quran Dan Assunnah dan Pendidikan Moral yang diperkenalkan dapat
mengukuhkan pegangan agama, menanam sifatsifat mulia serta membentuk
tingkahlaku yang bersopan santun dan saling menghormati sesama manusia.
Penubuhan Kelab Rukun Negara Di
Sekolah
Semasa merasmikan
sambutan Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 2000 di Melaka, Yang Amat
Berhormat Dato’ Seri Abdullah Bin Hají Ahmad Badawi selaku Timbalan Perdana
Menteri pada ketika itu, telah menyarankan supaya Kelab Rukun Negara ditubuhkan
di sekolah.
Sebelum itu, dalam
perasmian Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 1999 di Pahang, beliau menyeru
seluruh rakyat Malaysia agar sentiasa berpegang teguh kepada prinsip-prinsip
Rukun Negara untuk menjamin perpaduan dan kemakmuran negara agar terus
berkekalan. Dengan tertubuhnya Kelab Rukun Negara di sekolah melalui Surat
Pekeliling Ikhtisas Bilangan 17/2000 yang dikeluarkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia berkaitan Penubuhan Kelab Rukun Negara Di Sekolah, maka
pengetahuan, pemahaman, penghayatan warga sekolah terutamanya golongan relajar
terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara ke arah menjana semangat perpaduan yang
lebih jitu dapat dipertingkat dan diperkukuhkan..
USAHA YANG BOLEH DIJALANKAN DI
PERINGKAT MASYARAKAT SETEMPAT Program Pemuafakatan Masyarakat
–
Program pemuwafakatan
antara masyarakat setempat boleh diadakan melalui program- program ilmiah
seperti ceramah motivasi, aktiviti keagamaan, Makan Beradab, gotong royong,
majlis perkahwinan dan sebagainya.
Hari Keluarga dan Sukan Rakyat –
Program yang
melibatkan seluruh ahli masyarakat boleh diadakan. Pelbagai acara dijalankan melibatkan
semua peserta. Selain dapat menghilangkan perasaan tertekan dengan bebanan
tugas, program ini dapat membina persefahaman, keteguhan perpaduan dan perasaan
kasih sayang dalam kalangan seluruh warga masyarakat.
Acara kebudayaan dan kesenian-
Pelbagai acara
berbentuk kebudayaan dan kesenian rakyat boleh diadakan seperti permainan
tradisi, boria, dikir barat, persembahan kebudayaan setiap kaum di Malaysia dan
lain-lain lagi yang disertai oleh anggota masyarakat. Selain dapat berhibur,
semua yang terlibat dapat memahami dan mematuhi peraturan yang digariskan.
Majlis Sambutan Hari Raya, Ucapan
Tahun Baru Cina dan Hari Deepavali-
Setiap kali menjelang
hari perayaan, masyarakat melalui pertubuhan atau organisasi seperti JKKK atau
NGO mengatur program yang melibatkan seluruh warga masyarakat. Beraneka jenis
makanan yang dihidang dinikmati bersama. Sumbangan yang diperolehi dari
pelbagai pihak disampaikan kepada mereka yang kurang berkemampuan. Ucapan
selamat yang diberikan, disambut dengan penuh kemesraan dan dapat membentuk
perasaan kasih sayang dan perpaduan rakyat berbilang kaum dalam komuniti
tempatan.
Aktiviti Riadah -
Seterusnya, kerajaan
perlu menggalakkan setiap ahli masyarakat mengambil bahagian dalam pelbagai
program yang dianjur pelbagai pihak seperti Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis
Belia Malaysia, Jabatan Agama Islam, Rakan Muda, INMIND dan sebagainya. Antara
aktiviti yang boleh dijalankan ialah senamrobik, mencari harta karun, larian,
Perarakan Sambutan Maulidur Rasul dan Ma’al Hijrah, Larian Merdeka dan
sebagainya. Setiap ahli masyarakat dapat berinteraksi dengan peserta dari
pelbagai kaum dan lapisan masyarakat. Mereka dapat memahami dengan lebih
mendalam erti perpaduan dan perasaan hormat menghormati sesama masyarakat.
KAEDAH DAN LANGKAH YANG BOLEH DI
AMBIL DI PERINGKAT SEKOLAH Sekolah Penyayang –
Satu program yang
dilaksanakan di sekolah dengan menekankan konsep ”Sekolahku Syurgaku” dan ”Yang
Tua Dihormati, Yang Muda Disayangi” dengan penyertaan bersama ibubapa pelajar
melalui Persatuan Ibubapa dan Guru. Amalan ini dapat mewujudkan golongan
pelajar yang cinta kepada sekolah, membentuk peribadi pelajar yang suka
menolong dan menghormati orang lain, berbudi pekerti mulia, serta menimbulkan
perasaan kasih sayang dan hubungan mesra antara warga sekolah dan sesama
ibubapa para pelajar.
Pelaksanaan Rancangan Integrasi
Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) –
Sebagai sebuah sekolah
berasrama penuh yang majoriti pelajarnya terdiri dari pelajar Melayu, namun
mereka berasal dari daerah dan negeri yang berlainan termasuk dari Sabah dan
Sarawak. Program RIMUP secara kelompok turut diadakan di mana pelajar-pelajar
dari sekolah ini terlibat dengan program yang dirancang bersama dengan
sekolah–sekolah lain yang, mempunyai pelajar berbilang kaum. Jawatankuasa RIMUP
peringkat sekolah dan kelompok dianggotai kaum yang pelbagai. Kesan penglibatan
pelajar dan warga sekolah dalam program ini adalah sangat baik. Ia membolehkan
mereka berinteraksi dan bergaul secara lebih erat dan mesra seterusnya
menyumbang kepada perpaduan dan integrasi rakyat yang lebih erat.
Penyertaan Dalam Kokurikulum –
Semua pelajar
diwajibkan mengambil bahagian dalam persatuan, permainan dan pakaian seragam.
Penyertaan aktif dalam kokurikulum dan pembabitan mereka dalam perkhemahan,
persembahan dan pertandingan di pelbagai peringkat akan mendedahkan mereka
kepada situasi yang berlainan dan beragam. Terdapat peraturan dan disiplin
tetrtentu semasa mengikuti program-program yang dijalankan. Pemilihan ahli
jawatankuasa dilakukan secara demokrasi dengan bimbingan guru penasihat dan
jurulatih dari pelbagai agensi. Mereka dapat berinteraksi secara sihat serta
mematuhi peraturan dan disiplin yang ditentukan. Hasil dari penglibatan pelajar
secara aktif dalam aktiviti yang dilaksanakan adalah sangat memuaskan terutama
dalam usaha untuk membentuk dan membina kehidupan masa depan pelajar dan sebuah
masyarakat yang berdisiplin, berharmoni bersatu padu dan berintegrasi.
Sambutan Bulan Patriotisme dan
Kemerdekaan –
Setiap tahun sekolah
mengadakan pelbagai program sempena memperingati hari ulangtahun kemerdekaan
negara. Jawatankuasa sambutan peringkat sekolah ditubuhkan dengan kerjasama
Kelab Rukun Negara, Unit Bimbingan Dan Kaunseling, Kelab Guru dan Kakitangan,
Persatuan Sejarah dan Persatuan-persatuan pelajar. Sekolah juga turut
melibatkan penyertaan PIBG, Alumni, tokoh-tokoh dan sejarawan, Agensi dan Badan
Kerajaan dan Bukan Kerajaan dalam aktiviti yang dilaksanakan. Acara yang
dilaksanakan ialah seperti ceramah kemerdekaan, tayangan gambar berbentuk
patriotik, pembacaan sajak, sketsa, pentomen, kibaran ”Jalur Gemilang”, hiasan
bilik darjah dan asrama, pidato, forum, penulisan esei, derma darah, pameran,
melukis potret tokoh negara, perbarisan dan perarakan serta sambutan detik
kemerdekaan. Pelajar juga terlibat dengan program sambutan yang dianjurkan oleh
pihak lain di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan. Penyertaan pelbagai
pihak dalam menjayakan program ini dapat membina keyakinan semua warga sekolah
berkaitan pembinaan bangsa Malaysia yang merdeka dan bertanggungjawab, bersifat
patriotisme yang tinggi dan cintakan kehidupan bersatupadu dan kestabilan
negara.
Lawatan dan ziarah di peringkat
sekolah–
Sekolah menggalakan
para pelajar membuat program lawatan ke tempat-tempat bersejarah, Parlimen,
Putrajaya, Bandaraya Melaka, Memorial, Tugu Negara, Muzium Negara, Rumahrumah
kebajikan, asrama anak-anak Yatim dan miskin, Penjara, Rumah perlindungan
kanakkanak, asrama orang kurang upaya, sekolah, universiti dan sebagainya.
Pelbagai acara diadakan semasa lawatan dan ziarah tersebut diadakan seperti
perbincangan, gotong royong, persembahan kesenian dan kebudayaan, pertukaran
maklumat dan sebagainya. Kesan dari program lawatan dan ziarah ini sangat
bermakna dan memberi kesedaran kepada pelajar peri pentingnya berbudi bahasa,
mengamalkan toleransi dan perhubungan baik sesama rakyat berbilang kaum dan
keturunan.
Perkhemahan Bina Insan bagi pelajar
sekolah–
Program ini melibatkan
semua pelajar dan guru-guru serta sebahagian kakitangan sokongan sekolah.
Kerjasama diperolehi dari pelbagai pihak seperti Kerajaan Negeri, Bomba, Polis
dan sebagainya. Acara-acara yang dijalankan ialah seperti ceramah motivasi,
pembinaan jati diri, kerohanian, kembara, ikhtiar hidup, kewarganegaraan dan
riadah. Suasana perkhemahan yang dijalankan di luar kawasan sekolah sangat
menyeronokkan para pelajar. Selain dari mendapat maklumat dan kemahiran baru,
mereka dapat merasai keindahan alam Malaysia, nikmat kehidupan dalam sebuah
negara yang aman dan damai.
PENUTUP:
Kejelekitan perpaduan
dan integrasi rakyat dalam sebuah negara berbilang kaum sukar dicapai tanpa
pendedahan awal yang berstrategik, keintiman, persefahaman semua pihak,
kepercayaan dan pegangan kukuh terhadap ajaran agama, di samping menghayati
dengan penuh keinsafan intipati dan kandungan tersurat dan yang tersirat dalam
kesemua prinsip rukun negara.
Penghayatan Rukun
Negara untuk mencapai perpaduan dan integrasi nasional yang padu lagi jitu
dilaksanakan di negara ini melalui proses pendidikan dan pembelajaran
berdasarkan kurikulum Kebangsaan, pembabitan dalam kokurikulum yang teratur dan
terancang, penghayatan keagamaan dalam kehidupan seharian, penyertaan semua
warga organisasi dalaman sekolah dan di luar sekolah mahupun seluruh anggota
masyarakat yang juga warga negara Malaysia dalam pelbagai aktiviti yang
menjurus kepada pembentukan kehidupan rakyat yang bersatu padu secara kolektif
serta jalinan perhubungan yang baik dan mesra yang diamalkan secara ikhlas dan
penuh keinsafan oleh semua pihak berdasarkan prinsip-prinsip Rukun Negara
Malaysia.
Kini kita berada dalam
era globalisasi dan liberalisasi. Pelbagai usaha dijalankan adalah demi menuju
ke arah membentuk sebuah masyarakat majmuk yang bersatu padu. Walaupun terdapat
beberapa cabaran, tetapi dengan adanya perancangan yang teliti, usaha yang
gigih dan strategi yang lebih berkesan dan dilaksanakan pula dengan penuh
tanggungjawab dan bersifat pro aktif oleh semua pihak sudah pasti keharmonian,
perpaduan dan integrasi nasional akan tercapai dengan restu dan perkenan Tuhan
Yang Maha Berkuasa.
SENARAI RUJUKAN;
- Sejarah Malaysia, Fajar Bakti Sdn. Bhd
- Malaysia Kita, Institut Tadbiran Awam Negara, JPN, 1991
- Malaysia Kita, International law book Services, 2007.
- Buku Panduan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan,
KPM, 2005.
- Pengajian Am Kenegaraan Malaysia, Mohd. Thajudin Abd.
Muthalib, East View, 1997.
- Pengajian Am Kertas 900/1, Prof Madya Dr. Cheu Hock
Tong, Pustaka Sarjana, 2001.
- Negara Kita, INTAN, Kuala Lumpur, 1986.
- Perlembagaan Persekutuan, Pindaan 1987, Jabatan
Percetakan Kerajaan, Kuala Lumpur, 1988.
- Mengenal Perlembagaan Malaysia, Tun Mohammad Suffian
Hashim, DBP, 1984.