ASPEK
|
KBSR
|
KSSR
|
Organisasi
kandungan
|
Ada tiga tunjang iaitu;
a. Kecergasan
b. Kemahiran
c. Kesukanan
Kesukanan
diajar secara
berasingan daripada modul kecergasan dan kemahiran
|
Ada dua modul iaitu;
a. Kemahiran
b. Kecergasan
Kesukanan
diajar secara serentak di
bawah modul kecergasan dan
kemahiran.
Kemahiran;
Aspek 1 - Kemahiran pergerakan.
Aspek 2 - Aplikasi pengetahuan
dalam pergerakan.
Aspek 5 - Kesukanan.
Kecergasan;
Aspek 3 - Kecergasan meningkatkan
kesihatan.
Aspek 4 - Aplikasi pengetahuan
dalam meningkatkan
kecergasan.
Aspek 5 - Kesukanan.
|
Organisasi
Kurikulum
|
Tahap 1 dan 2, mata
pelajaran;
► Teras
► Wajib
► Tambahan.
Pendidikan Jasmani
termasuk dalam mata pelajaran tambahan
|
Tahap 1 ;
► Modul Teras Asas
► Modul Teras Tema
► Modul Elektif
Tahap 2 ;
► Mata pelajaran
Teras dan
Elektif.
Pendidikan Jasmani di bawah
Modul Teras Asas.
|
Matlamat
|
Bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui
pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan.
|
Bertujuan membina individu yang cergas dan sihat
serta berkemahiran, berpengetahuan dan mengamalkan
Nilai murni melalui aktiviti fizikal ke arah
mencapai kesejahteraan hidup.
|
Reka bentuk
kurikulum
|
Berasaskan tiga bidang
;
► Komunikasi
► Manusia dan alam
sekeliling
► Perkembangan diri
individu
|
Berasaskan enam
tunjang ;
► Komunikasi
► Kerohanian,sikap
dan nilai.
► Kemanusiaan
► Keterampilan diri
► Perkembangan
fizikal dan
Estetika.
► Sains dan teknologi
|
Masa
|
Pengajaran dan pembelajaran dijalankan selama 60
minit dalam satu hari
|
Pengajaran dan pembelajaran dijalankan selama 60
minit dalam dua hari . Contoh ;
Isnin – 30
minit
Selasa – 30 minit
|
Fokus
|
Tidak menyatakan fokus dalam Pendidikan Jasmani.
|
Terdapat tiga fokus;
i) Membina
kemahiran asas
pergerakan dan kemahiran
motor.
ii) Memperkenalkan konsep
kecergasan berdasarkan kesihatan.
iii)Memupuk elemen keselamatan,
tanggungjawab kendiri dan
sosial
semasa melakukan
aktiviti
fizikal.
|
Pedagogi
|
● Kemahiran berfikir
dalam p&p
● Aplikasi kecerdasan
pelbagai
dalam
p&p.
● Penggunaan TMK.
● Pengajaran
berasaskan kajian
masa
depan.
● Pembelajaran secara
konstruktivisme.
● Pembelajaran Masteri
● Belajar cara belajar
|
● Kemahiran berfikir
dalam p&p.
● Aplikasi kecerdasan
pelbagai
dalam p
&p.
● Penggunaan TMK.
● Pengajaran
berasaskan Kajian
Masa
Depan.
● Pembelajaran secara
konstruktivisme.
● Pembelajaran secara
kontesktual.
● Pembelajaran
akses kendiri.
|
Kaedah Pentaksiran
|
► Berorientasikan peperiksaan
► Lebih kepada penilaian
Sumatif ;
- Penilaian
Kemajuan
Berasaskan Sekolah (PKBS)
- Ujian
Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR)
|
► Dijalankan
berterusan untuk
mengesan perkembangan
dan
pencapaian murid .
► Penilaian Formatif
► Penilaian Sumatif
|
Bahan
|
► Sukatan Pelajaran
► Huraian Sukatan
Pelajaran
→ Kandungan
→ Huraian Sukatan Pelajaran
► Buku Teks
|
► Dokumen Kurikulum
→ Standard Kandungan
→ Standard Pembelajaran
► Buku Teks
|
Organisasi Kurikulum:
Terdapat perbezaan dalam organisasi kurikulum antara
KBSR dan KSSR. Pada tahap satu dan dua, murid diajar mata pelajaran teras,
wajib dan tambahan bagi KBSR. Untuk KSSR pula, tahap satu berbeza dengan tahap
dua iaitu modul teras asas, modul teras tema dan modul elektif diajar. Manakala
pada tahap dua, mata pelajaran teras dan elektif sahaja diajar. Pendidikan
Jasmani termasuk dalam modul teras.
Rekabentuk Kurikulum:
Berdasarkan pemahaman tentang kedua-dua jenis kurikulum
iaitu antara KBSR dan KSSR, terdapat beberapa perbezaan dari pelbagai aspek.
KBSR mempunyai tiga bidang reka bentuk kurikulum iaitu komunikasi, manusia dan
alam sekeliling, dan perkembangan diri individu. Berbeza dengan KSSR yang
secara modularnya mempunyai enam tunjang iaitu komunikasi, kerohanian, sikap
dan nilai, kemanusiaan, perkembangan fizikal dan estetika, sains dan teknologi
dan ketrampilan diri. Tunjang Fizikal dan Estetika merupakan tunjang
yang mendukung hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu untuk melahirkan
insan seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan inteleknya. Kesihatan
jasmani murid menjamin pembangunan potensi murid dalam domain yang lain.
Perkembangan jasmani dan kesihatan murid harus selari dengan keperluan fizikal
dan peringkat umur dan tahap kematangan murid. Bidang pembelajaran yang
berkaitan ilmu Pendidikan Jasmani
dan Kesihatan merupakan teras ilmu dalam menterjemahkan hasrat tunjang ini.
Selain aspek fizikal, potensi estetika murid juga diberi penekanan. Potensi
estetika merujuk kepada pemupukan kreativiti, bakat dan apresiasi yang dapat
digunakan dalam melahirkan ekspresi diri.
Peruntukan Masa:
Berlaku perubahan
masa dalam KBSR, masa bagi pengajaran
Pendidikan Jasmani berjalan selama 60 minit berterusan, manakala dalam KSSR,
masa pengajarannya juga 60 minit tetapi dijalankan dua kali seminggu ( 30 minit
setiap pembelajran ). Semasa KBSR,
Pendidikan Kesihatan digabungkan dengan
Pendidikan Jasmani, tetapi dalam KSSR, Pendidikan Kesihatan telah dipisahkan.
Kaedah pentaksiran:
Perbezaan yang
jelas dapat dilihat antara KBSR dan KSSR ialah dari aspek pentaksiran. Di dalam KBSR,
pentaksiran yang digunakan diberi penekanan kepada penilaian formatif dan
sumatif. Contoh penilaian sumatif dalam KBSR ialah Penilaian Kemajuan Berasakan
sekolah (PKBS). Skop penilaian merangkumi aspek kognitif, afektif dan
psikomotor serta sikap bakat dan minat murid. Guru merancang dan melaksana cara
bagaimana menilai perkembangan dan pencapaian murid secara berterusan. Maklumat
dikumpul digunakan untuk merancang tindakan susulan samaada serta merta atau
selepas pengajaran satu-satu unit pembelajaran. Tindakan susulan yang dibuat
berbentuk ativiti pemulihan atau pengayaan sejajar dengan tahap kebolehan
murid. Seterusnya, ujian yang diberi penekanan dalam KBSR ialah ujian sumatif.
Contoh ujian sumatif yang ialah Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang dikendalikan
oleh Lembaga peperiksaan untuk menguji pencapaian murid. Aspek penilaian yang
diutamakan berfokus kepada domain kognitif, iaitu penguasaan kemahiran 3M
(membaca, menulis dan mengira). Mata pelajaran yang diuji ialah Bahasa Melayu,
Bahasa Innggeris, Matematik, dan Sains tidak
termasuk Pendidikan Jasmani .
Sepertimana yang kita sedia maklum,
pentaksiran dalam KBSR terdapat beberapa kelemahan berbanding KSSR kerana
pentaksiran KBSR beorientasikan
peperiksaan dan tidak menyumbang kepada aspek pembangunan modal insan. Murid
dalam sistem pentaksiran KBSR belajar hanya untuk lulus peperiksaan semata-mata
dan kurang mengaitkan isi pelajaran dengan kehidupan seharian..
Pentaksiran yang digunakan
di dalam KSSR dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dan
pencapaian murid dalam pembelajaran, menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai
serta bersifat autentikdan holistik. Terdapat lima kaedah pentaksiran
dilaksanakan melalui SPPK iaitu pentaksiran aktiviti jasmani, sukan dan
kokurikulum, pentaksiran sekolah, pentaksiranpsikometrik, peperiksaan pusat
serta pentaksiran pusat. Penilaian diuji
kepada semua mata pelajaran termasuk
Pendidikan Jasmani.
Pentaksiran formatif membabitkan proses
sepanjang pembelajaran murid menggunakan pelbagai kaedah dalam melapor maklumat
selain membuat penilaian sama ada bertulis atauverbal mengenai cara
meningkatkan pembelajaran murid. Guru tidak dibenar membandingkan murid
serta meletakkan skala yang menunjukkan kedudukan mereka seperti digunakan
sebelum ini. Pentaksiran sumatif dilakukan pada hujung pembelajaran dengan
membuat pertimbangan dan penilaian prestasi murid dalam meneruskan
pembelajaran. Maklumat itu dalam bentuk kualitatif atau
kuantitatif mengikut standard ditetapkan sekolah.
Bahan:
Dari segi bahan kurikulum, KBSR menggunakan sukatan
pelajaran yang sentiasa diubah mengikut keadaan manakala KSSR menggunakan
pendekatan baru iaitu Dokumen Standard Kurikulum, modul pengajaran dan modul
pembelajaran. Penggunaan buku teks masih diteruskan dengan kandungan yang baru.
Perbezaan Pelaporan Pencapaian:
Pelaporan
pencapaian murid KSSR dalam setiap mata pelajaran termasuk Pendidikan Jasmani
tidak lagi berbentuk gred (berdasarkan peratus markah yang diperolehi
dalam peperiksaan) seperti dalam KBSR
sebaliknya mereka akan dilabelkan dengan menggunakan band iaitu
tanda aras tertentu yang disusun secara hierarki (band 1 hingga band 6) yang
menggambarkan sejauh mana murid-murid telah menguasai sesuatu standard seperti
yang dijelaskan dalam deskriptor. Penentuan band murid-murid ini dalam perlu
disokong dengan evidens yang telah ditetapkan dalam dokumen standard prestasi.
Namun, terdapat beberapa aspek dalam KSSR
masih lagi mengekalkan aspek yang digunakan dalam KBSR. Antara persamaan KBSR
dan KSSR dapat dilihat dari aspek pedagogi. Pedagogi yang ditekankan di dalam
KBSR dan KSSR mempunyai persaman iaitu kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran,
aplikasi kecerdasan pelbagai, penggunaan TMK ,pengajaran berasaskan kajian masa
depan,dan pembelajaran secara konstruktivisme, pembelajaran
secara kontekstual, pembelajaran akses kendiri, pembelajaran masteri dan
belajar cara belajar.
Kesimpulan
Perubahan dalam globalisasi
memerlukan perubahan yang seimbang
dengan kurikulum pendidikan di negara ini. Bertujuan
menjadi pelapis generasi akan
datang dan tidak ketinggalan dalam arus pemodenan. Sehubungan dengan itu,
penambahbaikan dalam KBSR telah dilakukan dan mewujudkan KSSR dengan harapan
dapat memenuhi aspirasi negara ke arah negara maju.
Kurikulum
Pendidikan Jasmani digubal untuk memenuhi keperluan pertumbuhan dan perkembangan
individu bagi membentuk masyarakat yang cergas, sejahtera dan produktif. Aspek emosi, rohani dan intelek pula dapat
dibentuk dalam diri individu apabila murid dapat memahami dan menghayati
pengetahuan, kemahiran dan pengalaman Pendidikan Jasmani agar dapat mengamalkan
gaya hidup cergas sebagai budaya Malaysia. Murid diorientasikan dengan ilmu dan
amalan Pendidikan Jasmani bagi membentuk sahsiah dan sikap untuk menghadapi
cabaran hidup. Kurikulum Pendidikan Jasmani yang terancang dan persekitaran
yang kondusif dapat menggalakkan pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan
potensi murid ke tahap optimum
Pelaksanaan
KSSR sangat bertepatan dan sesuai pada
masa -perubahan yang berlaku atas rasional dan alasan yang kukuh berkait dengan
kehendak perubahan waktu dan keselarasan
dengan cabara semasa. KBSR dan KSSR mempunyai ciri-ciri kekuatan masing-masing. Kedua-dua kurikulum ini berlandaskan prinsip-prinsip yang
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Matlamatnya adalah untuk
melahirkan generasi yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dari segi
intelek , rohani, emosi dan jasmani serta menyediakan mereka untuk menghadapi
arus globalisasi serta ekonomi
berasaskan pengetahuan pada abad ke-21.