MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Friday, November 14

SANITASI MAKANAN

Sanitasi makanan merujuk kepada pengawalan kebersihan dan keselamatan dengan mengamalkan dengan mengamalkan prinsip kebersihan semasa penyediaan dan penyimpanan makanan supaya pencemaran makanan tidak berlaku. Sanitasi makanan juga merupakan salah satu usaha pencegahan yang menitik beratkan kegiatan dan tindakan yang perlu untuk membebaskan makanan dan minuman dari segala bahaya yang dapat menganggu atau memasak kesihatan bermula dari sebelum makanan dihasilkan, selama dalam proses pengolahan, penyimpanan, pengangkutan, sehingga makanan dan minuman tersebut siap untuk dipasarkan kepada masyarakat atau konsumer. Aplikasi prinsip kebersihan perlu diamalkan semasa mengendalikan makanan.


Prinsip Kebersihan Makanan

Sanitasi makanan merujuk kepada pengawalan kebersihan dan keselamatan dengan mengamalkan prinsip kebersihan semasa penyediaan dan penyimpanan makanan supaya pencemaran makanan tidak berlaku. Prinsip Kebersihan makanan meliputi kebersihan diri, menyedia, memasak dan menyaji makanan serta menyimpan bahan makanan dan makanan yang telah dimasak.

a. Kebersihan Diri

Tabiat yang bersih dan penjagaan kebersihan diri seharusnya diamalkan pada setiap masa.
1. Elakkan daripada menyediakan makanan jika menghidap penyakit berjangkit.
2. Rambut hendaklah ditutup dengan skarf aatu kep.
3.  Tangan hendaklah dibersihkan sebelum menyentuh makanan.
4. Pastikan memakai pakaian dan apron yang bersih.
5. Balut semua luka dengan pembalut kalis air.
6.  Mangamalkan tabiat yang bersih. 

b.  Menyediakan Makanan
Perkara berikut perlu dipertimbangkan dalam menyediakan makanan.
1.  Alatan dapur bersih sebelum digunakan.
2. Tutup semua makanan supaya tidak dihinggapi lalat.
3. Makanan sejuk beku perlu dinyahfroskan dengan sempurna 
4. Gunakan keseluruhan porsi yang telah dinyahfroskan
5. Elakkan pencemaran silang.
6. Semua sisa makanan perlu dibungkus sebelum dibuang. 

c. Memasak Makanan


Perkara yang berikut perlu dipertimbangkan dalam menyediakan makanan.
1. Pastikan alatan tidak retak atau sumbing dan dicuci dengan bersih
2. Pastikan camca yang telah digunakan untuk merasa makanan dibersihkan.
3. Pastikan permukaan meja kerja sentiasa bersih.
4. Semua alatan yang kotor mestilah dicuci dengan segera. 
5. Jangan menggunakan tuala secara bercampur aduk bagi kerja2 yang berlainan.

d.  Pencemaran Makanan
Makanan mentah dan makanan dimasak mudah rosak disebabkan oleh tindakan organisma perosak makanan, tindak balas enzim di dalam makanan atau di dalam persekitaran. Makanan yang tercemar dan penyedia makanaan adalah sumber utama transmisi mikroorganisma kepada manusia. Makanan yang tidak selamat dimakan mengandungi bahan patogen yang menyebabkan penyakit kepada manusia.

Makanan yang tercemar akan berubah rupa, rasa, bau dan tekstur. Keracunan makanan adalah disebabkan oleh makanan yang telah tercemar. Keracunan menyebabkan cirit birit, muntah dan kemungkinan kematian. Kesan keracunan dapat dirasai selepas satu hingga 30 jam memakan makanan yang telah dicemari.

>> Haiwan dan serangga perosak
Makhluk perosak seperti lalat, lipas, tikus, burung dan binatang peliharaan adalah pembawa habuk, kekotoran dan bakteria. Kawalan serangga dan haiwan ini akan membantu mengurangkan pencemaran makanan secara berkesan. Contoh haiwan perosak. 

>>Punca pencemaran kimia
Bahan aditif ialah bahan kimia yang ditambah dalam makanan bagi memperbaiki rasa tekstur, dan rupa makanan (contoh bahan pewarna dan pengawet dalam makanan). Contoh bahan aditif adalah penstabil, bahan pewarna, pengawet yang boleh mencemarkan bahan makanan ialah :
  • asid sorbik didalam jeruk dan keju
  • monosodium glutamate (MSG) di dalam sup dan snek
  • asid borik didalam bebola ikan dan mi
  • asid laktik didalam biskut dan minuman
  • sulfur dioksidaa didalam buah-buahan kering
  • Bahan kimia (contoh bahan racun serangga, racun rumpai, dan baja kimia)
  • Bahan kimia ini akan menjadi berbahaya apabila digunakan secara berlebihan atau dimasukkan secara segaja atau tidak sengaja.
  • Logam (contoh bahan aluminium, ferum, kuprum, plumbum, dan merkuri) 
  
>>Tindakbalas enzim
Tindakan enzim menyebabkan makanan cepat masak contohnyah buah-buahan akan menjadi kuning atau perang oleh tindak balas enzim tersebut. Buah betik akan menjadi perang, ranum, dan cepat rosak oleh tindak balas enzim didalamnya. 


>> Perubahan fizikal
Pencemaran makanan boleh menyebabkan perubahan fizikal pada makanan seperti perubahan warna, rasa, bau, rupa, dan tekstur. Perubahan fizikal berlaku apabila makanan berkaleng atau berpek  melepasi tarikh luput atau berlaku kerosakan pada tin atau pembungkus. Makanan segar seperti ikan akan mempunyai mata merah, ingsang pucat dan bau busuk bila telah dicemari. Sayuran dan buah-buahanan akan layu, kecut dan menjadi busuk jika disimpan dalam tempoh yang lama 

>>Mikroorganisma
Mikroorganisma mengeluarkan toksin dan menyebabkan makanan tercemar termasuk Stapphylococcus aureus,Clostridium botulinum,Clostridium perfringens, dan kulat.