MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Monday, November 17

CONTOH PENULISAN JURNAL MINGGUAN (GURU PRAKTIKUM)

Bilangan Jurnal      :           Ke-4
Minggu Praktikum :           Minggu keempat
Tarikh                        :           4-8 Ogos 2014
Tajuk Jurnal            :           Kesesuaian Aktiviti Dengan Tahap Kemampuan Murid.

1.    Masalah
Bersyukur saya ke hadrat ilahi kerana pada minggu ini, pengajaran dan kawalan kelas saya semakin baik. Semasa menjalankan aktiviti-aktiviti pembelajaran, semua murid-murid berjaya melibatkan diri tetapi terlalu banyak aktiviti yang diadakan bagi sesuatu pengajaran menyebabkan murid berasa tertekan dan juga kefahaman yang rendah terhadap arahan aktiviti menyebabkan mereka mudah bosan dan tidak berminat untuk melibatkan diri mereka. Aktiviti yang terlalu mudah pula akan menyebabkan masa akan menjadi lebih banyak terluang dan murid cenderung untuk bersembang. Hal ini jelas menunjukkan bahawa aktiviti yang guru pilih adalah tidak sesuai dengan tahap murid.

2.    Analisis Masalah
Pada mulanya saya berasa gembira kerana dapat kawalan kelas semakin baik. Namun aktiviti yang dijalankan mungkin tidak bersesuaian dengan tahap kognitif murid. Terdapat sebahagian aktiviti terlalu sukar dan ada antaranya terlalu senang sehingga mereka bosan. Jika hal ini berterusan, murid akan kurang minat untuk mengikuti kelas Kemahiran Hidup. Oleh itu saya perlu menggunakan aktiviti yang berlainan untuk kedua-dua kelas yang saya ajar mengikut kesesuaian.

3.    Cadangan
Selepas analisis dibuat, saya berpendapat bahawa saya perlu membuat penambahbaikan dalam setiap aktiviti yang dijalankan. Saya perlu menjalankan aktiviti yang memerlukan penglibatan yang lebih menyeluruh daripada murid dan bervariasi iaitu tidak hanya tertumpu kepada satu kemahiran belajar sahaja. saya juga perlu menggunakan aktiviti yang berbeza untuk kedua-dua kelas ini.


4.    Tempoh Penyelesaian
Masalah merancang aktiviti yang sesuai dengan kemampuan murid akan saya perbaiki secara beransur-ansur sepanjang latihan praktikum guru di sekolah ini.


5.    Tindakan Susulan

Selepas melakukan rujukan daripada bahan-bahan yang lepas serta perbincangan dengan guru pembimbing dan rakan guru pelatih, Saya telah berjaya memotivasikan diri saya supaya dapat menyediakan aktiviti yang lebih menyeronokkan di dalam kelas. Selain itu, saya juga akan cuba untuk sentiasa menerapkan nilai-nilai murni dalam diri murid melalui setiap aktiviti. Hal ini saya lakukan dengan harapan agar murid dapat memikirkan rasional setiap aktiviti yang saya jalankan.

Disemak Oleh Guru Pembimbing:
Tandatangan :
Nama :
Tarikh :                     

 Disemak Oleh Pensyarah Pembimbing:
Tandatangan :
Nama :

Tarikh :