MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Monday, November 17

CARA MENCEGAH PENCEMARAN MAKANAN

Lazimnya, makanan memberi nikmat tetapi makanan tercemar mendatangkan mudarat. Ia menjejaskan kesihatan dan ada kala membawa maut. Makanan yang tercemar cepat rosak dan ini merugikan. Justeru itu, pencegahan pencemaran makanan kekal menjadi cabaran dalam industri makanan dan juga di dapur kita.

Pencemaran makanan boleh berlaku melalui beberapa cara. Marilah kita meninjau tiga sumber utama:

·  Mikrob merbahaya terdapat di merata-rata – di udara, air, tanah, pada tubuh manusia dan juga dalam makanan itu sendiri! Mikrob ini dipindahkan kepada makanan dan minuman menerusi amalan yang tidak bersih dan peralatan kotor.

·  Pencemaran silang biasanya terlepas daripada perhatian kita. Makanan mentah mengandungi banyak mikrob yang akan dipindahkan ke makanan yang telah dimasak atau sedia dimakan, apabila kedua-duanya bersentuhan. Misalnya, pisau yang digunakan untuk menghiris daging mentah digunakan seterusnya untuk memotong sandwic.

·  Pendedahan makanan yang telah dimasak terhadap lalat, tikus, burung dan haiwan lain membolehkan kuman masuk ke dalam makanan.

Cara yang paling baik untuk mengelakkan pencemaran makanan di rumah ialah dengan menjaga kebersihan diri, perkakas dan dapur.

Dalam bidang pengilangan pula, antara matlamat pengeluar ialah menghentikan ataupun sekurang-kurangnya melambatkan pertumbuhan bakteria dalam produk makanan mereka. Untuk tujuan ini, pelbagai proses digunakan bergantung kepada jenis makanan.
·  Haba digunakan untuk membinasakan kuman dan spora dalam makanan. Kaedah pensterilan, pempasteuran dan pengetinan menjadikan makanan lebih tahan disimpan.

·  Pendinginan dan pembekuan menrencat pertumbuhan bakteria.

·  Penghidratan mengeluarkan air daripada makanan, yang diperlukan untuk pertumbuhan mikrob.

·  Bahan pengawet, yang menentang pertumbuhan mikrob tetapi tidak memudaratkan kesihatan kita, ditambah ke dalam makanan.

·  Pembungkusan yang sesuai bukan sahaja melindungi makanan daripada pencemaran mikrob tetapi juga menjauhi kerosakan yang disebabkan oleh kelembapan, cahaya, habuk dan oksigen.

·  Demi ketenteraman hati semasa makan dan agar mendapat manfaat maksimum daripada makanan, semua yang terlibat dalam penyediaan makanan mestilah berwaspada terhadap pencemaran makanan.