MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Friday, November 14

BAHAN-BAHAN KUIH TEMPATAN


Bahan yang diguna untuk membuat kuih tempatan merupakan bahan yang mudah diperolehi di persekitaran kampung dan kawasan kediaman. Bahan utama untuk membuat kuih tempatan adalah tepung beras, tepung pulut, tepung gandum, tepung sagu, sagu, pulut, ubi keledek dan ubi kayu. Gula apong, gula melaka, kelapa dan daun pandan diguna sebagai perasa, pewarna dan aroma kepada kuih tempatan.

>>Tepung Beras
 Tepung beras diguna samada dalam bentuk basah atau kering. Tepung beras diperolehi dengan menumbuk atau mengisar beras yang telah dibasuh. Tepung beras sangat sesuai diguna untuk menyadur makanan yang memberi rasa rangup. Tepung beras mudah dibuat bater, tidak bergentel-gentel seperti tepung gandum kerana ia tidak mengandungi gluten. Beras perlu direndam bermalaman sebelum ditumbuk atau kisar untuk mendapat tepung beras basah. Tepung beras basah sangat sesuai untuk membuat kuih seperti kuih bederam. Beras kampung seperti beras merah dan hitam mempunyai banyak vitamin B seperti thiamin dan niacin.

>>Tepung Pulut
 Pulut tidak kuat mengembang dibandingkan beras. Oleh itu ia memerlukan sedikit air apabila memasak pulut. Pulut yang masak akan berkilat dan melekit. Pulut mengandungi banyak kanji daripada beras dan tidak sesuai untuk orang yang mengidap  kencing manis.
Pulut hitam kaya dengan vitamin B seperti thiamin dan niacin. Pulut diguna dalam kuih tempatan dalam bentuk bijirin seperti pulut inti dan dalam bentuk tepung seperti badak berendam. 

>>Sagu


Terdapat dua jenis sagu iaitu sagu mata ikan dan tepung sagu. Sagu diperolehi daripada pokok rumbia oleh itu ia tidak diklasifikasikan sebagai bijirin dan sangat kaya dengan kanji. Tepung sagu menjadi lembut dan  melekit dan memberi rupa licin apabila dimasak. Tepung sagu yang diguna dalam membuat biskut memberi rasa rangup tetapi ia mudah menjadi lebik jika terdedah pada udara.

>>Kelapa
Kelapa diguna dalam kuih tempatan sebagai cecair iaitu santan dan diparut sebagai penyadur seperti kuih onde-onde. Pati santan diperolehi dengan memerah kelapa yang diparut dengan sedikit air. Apabila banyak air digunakan santan menjadi cair yang dikenali sebagai santan kedua, ketiga atau kemancar. Apabila menyediakan makanan manis bersama santan, gunakan santan cair untuk memasak bahan utama Apabila hampir siap baru masukkan pati santan. Jika pati santan dididihkan ia akan berketul-ketul dan merosakkan masakan. Kelapa parut yang disimpan dalam peti sejuk akan menjadi kering dan lemaknya akan membeku. Santan memberi rasa lemak kepada kuih dan untuk menaikkan rasanya masukkan sedikit garam. Santan jika di masak terlalu lama akan menjadi berketul-ketul yang akhirnya menjadi minyak.

>>Gula Melaka

Gula melaka berwarna perang yang diperbuat daripada nyira kelapa. Nyira yang diperolehi daripada bunga kelapa dimasak sehingga pekat. Gula melaka mengeluarkan aroma apabila dimasak. Rasanya kurang manis tidak seperti gula pasir. Gula melaka boleh digunakan sebagai inti contoh inti untuk kuih onde-onde;  perasa manisan seperti pulut inti; pewarna seperti kuih bingka ubi.



>>Gula Apong
 Gula apong juga berwarna perang diperbuat daripada nyira pokok rumbia. Nira daripada bunga rumbia dimasak sehingga pekat. Gula apong kurang manis, agak masam  dan mempunyai aroma apabila dimasak. Rasa kurang manis dan agak sedikit masam.
Kegunaannya adalah sama seperti gula melaka.


>>Daun Pandan
Daun pandan selain diguna sebagai perwarna hijau juga memberi aroma pada kuih tempatan. Daun pandan dikisar atau ditumbuk untuk mendapat jus yang berwarna hijau. Daun pandan di potong dan dimasukkan ke dalam masakan sebagai perasa atau aroma pada makanan.

>>Pisang
Selain diguna sebagai bahan utama seperti cucur kodok, pengat pisang dan lepat pisang. Hanya pisang tertentu sahaja yang boleh dimasak seperti pisang tanduk, pisang rajah dan pisang nangka. Proses memasak meningkatkan rasa dan memudahkan proses penghadaman. Daun  pisang juga diguna sebagai pembalut atau pembungkus kuih tempatan seperti kuih koci dan abok-abok. Daun pisang yang diguna sebagai pembungkus kuih tempatan perlu dicuci dan dicelur dalam air panas supaya ia tidak mudah koyak.

>>Ubi Keledek


Ubi keledek mempunyai pelbagai jenis. Ada yang berwarna unggu, putih dan oren. Ubi keledek yang berwarna putih sangat sesuai untuk dijadikan doh seperti membuat  kuih keria. Ubi keledek yang bewarna unggu dan oren tidak sesuai dijadikan doh kerana ia mengandungi banyak serat dan lebih sesuai dibuat bubur caca atau inti kari pap. Rasanya manis dan mempunyai  banyak serat . Ubi keledek mempunyai banyak khasiat makanan terutama sekali kulit luar mengandungi asid kafein. Untuk mengekalkan kandungannya adalah elok  mencuci ubi keledek sebelum direbus. ubi keledek