MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Wednesday, August 3

FAKTOR PEMILIHAN IDEA

a) Pengalaman yang dimiliki

     Biasanya, seseorang  usahawan itu menjalankan perniagaan yang sesuai dengan pengalaman  yang dimiliki terutamanya  berkaitan dengan pengalaman kerjaya. Sebagai contoh  seorang guru sekolah rendah yang mempunyai pengalaman luas mengenai  pendidikan awal kanak-kanak meletakkan  jawatan dan menceburi  dalam bidang  yang hampir sama  dengan kerjayanya yang sebelum ini, iaitu membuka sebuah taman asuhan kanak-kanak. Begitu juga dengan seorang tukang masak yang mempunyai kemahiran dalam masak memasak, boleh membuka sebuah kedai makan.

b)Pengetahua
             
             Selalunya pengalaman yang dimiliki seseorang  tidak mencukupi untuk menjalankan perniagaan. Usahawan perlu melengkapkan dirinya dengan pengetahuan terutama  dalam apa yang perlu dilakukan untuk perniagaan yang diceburi. Misalnya seorang pakar masakan, apabila membuka sebuah restoran,  ia bukan sahaja perlu mengetahui tentang cara  penyediaan makanan,  tetapi juga  cara menguruskan perniagaan, menyediakan akaun, mengatur jadual pekerja  serta mengendali pelanggan. Walaupun diketahui ia  boleh mengupah pekerja lain melakukan kerja untuk ia tetapi adalah lebih baik jika  usahawan itu melakukan sendiri supaya ia dapat mengetahui segala perjalanan  perniagaannya dan  dengan itu tidak mudah ditipu.


c)                  Kemahiran

             Selain dari pengalaman dan pengetahuan  diri, ia mestilah kemahiran atau cekapan melakukan kerja  dalam bidang yang dipilih. Kemahiran ini selalunya lahir dari pengalaman  dan pengetahuan. Kelebihan ini adalah sesuatu yang sukar dimiliki. Contohnya, tukang ukir yang mahir dapat menghasilkan  ciptaannya dalam tempoh yang singkat dan bermutu tinggi. Kemahiran merupakan aset yang sangat penting kerana tidak semua orang memiliki kelebihan ini.

d)                 Kemampuan modal

Kemampuan  modal seseorang usahawan menentukan  sebesar mana perniagaan  itu boleh dijalankan.  Dalam erti kata lain,  perniagaan  yang hendak dibuka  perlulah sesuai dengan kemampuan kewangan yang ada. Sekiranya seseorang itu  mempunyai impian untuk  membuka perniagaan  besar dan memerlukan modal yang berjumlah jutaan ringgit, mungkin keinginan itu terpaksa dipendamkan dahulu sekiranya ketiadaan modal yang mencukupi. Oleh itu modal adalah perkara-perkara asas yang perlu difikirkan sebelum meneruskan idea  untuk membuka sesebuah perniagaan. Walau bagaimanapun sekiranya kemampuan modal itu terhad, seseorang bolehlah membuka perniagaan secara kecil-kecilan  dengan menggunakan sumber modal yang sedia ada. Dia mestilah bersabar dan terus berusaha dengan lebih lagi demi cita-citanya. Ramai usahawan yang berjaya bermula dari usaha  secara kecil-kecilan. Usaha yang begini selalunya lebih berhasil kerana  berpeluang melihat kelemahan  dan kelebihan  yang dihadapi semasa menjalankan perniagaan tersebut. Ketiadaan modal yang mencukupi bukanlah penghalang  untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya.
                                                                                                
e)                  Minat

Ramai usahawan  terutamanya golongan muda, mula menceburi  dalam dunia perniagaan disebabkan oleh minat. Minat  adalah sesuatu perkara yang harus diambil kira  secara serius kerana minat dapat memberi keyakinan dan rasa tanggungjawab yang lebih ke atas perniagaan yang akan dimajukan. Oleh kerana minat, seseorang itu akan  menumpukan perhatian sepenuhnya di dalam kerjanya. Ia akan berkerja lebih masa semata-mata kerana minat.