Menurut Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia terdapat lima aspirasi sistem pendidikan yang menjadi dasar
memenuhi keperluan rakyat dan menyediakan Negara untuk bersaing di peringkat
antarabangsa. Visi dan aspirasi ini menjadi landasan transformasi sistem
pendidikan Malaysia. PPPM berhasrat mencapai lima keberhasilan bagi sistem
pendidikan Malaysia secara keseluruhan iaitu akses, kualiti, ekuiti, uniti dan
efisien. Setiap aspirasi mempunyai kepentingan sendiri.
Aspirasi
akses mengkehendaki setiap
kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang
pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Kementerian
berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari
peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas menjelang 2020. Terdapat
dua elemen penting dalam aspirasi Akses. Pertama, memastikan semua murid
bersekolah dan kedua, memastikan murid kekal bersekolah dalam tempoh yang
ditetapkan.
Manakala dalam aspirasi Kualiti, semua kanak-kanak akan
berpeluang mendapat pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem pendidikan
di Malaysia, dan setanding dengansistem pendidikan antarabangsa. Aspirasi
sistem pendidikan negara adalah untuk meletakkan Malaysia dalam kelompok
sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa dalam tempoh 15 tahun yang
akan datang. Pentaksiran tambahan yang menangani dimensi kualiti lain yang
relevan dengan konteks Malaysia boleh dimasukkan apabila dimensi itu
dibangunkan dan diterima di peringkat antarabangsa.
Disamping itu, aspirasi Ekuiti Sistem pendidikan berprestasi
tinggi menyediakan pendidikan yang terbaik kepada setiap kanak-kanak tanpa
mengira kedudukan geografi, gender atau latar belakang sosioekonomi.
Kementerian berhasrat untuk merapatkan lagi jurang pencapaian antara murid
bandar dengan luar bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara gender
sehingga 50% menjelang 2020.
Aspirasi uniti pula mengkehendaki murid yang berusia antara 7 hingga 17
tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada masa mereka di sekolah. Melalui
interaksi bersama murid lain daripada pelbagai latar belakang sosioekonomi,
agama dan etnik, murid belajar memahami, menerima dan menghayati perbezaan.
Keadaan ini mewujudkan suatu perkongsian pengalaman dan aspirasi bagi membina
masa hadapan Malaysia. Kementerian berhasrat menjana suatu sistem pendidikan
yang memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi
membentuk dan memperkukuhkan lagi asas perpaduan rakyat Malaysia.
Aspirasi
terakhir ialah Efisien. Sistem
pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan
keberhasilan murid masih tidak sepadan dengan sumber yang telah disalurkan ke
dalam sistem. Walaupun Kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa,
Kementerian berhasrat untuk memaksimumkan keberhasilan murid mengikut tahap
peruntukan semasa.