Kesedaran pendidikan dalam
kalangan masyarakat asli yang rendah memberi implikasi negatif terhadap amalan
pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. antara langkah yang boleh diambil bagi
mengatasi masalah ini ialah guru perlu mengunakan kaedah yang mereka sukai
iaitu belajar dalam keadaan yang dekan dengan alam sekitar. Contohnya belajar
di luar kelas seperti di bawah pokok, tepi sungai dan sebagainya. Ini bukan
sahaja dapat memudahkan murid orang asli memahami pembelajaran bahkan mereka
akan dapat memberikan lebih perhatian dalam keadaan sebegini. Persekitaran
pembelajaran memberi kesan terhadap murid. Pengurusan persekitaran fizikal
bilik darjah telah di rumuskan oleh Fred Steele (1973) sedemikian “the
effects of physical setting in a classroom is a setting for social interaction,
symbolic identification, growth, security,shelter and pleasure”. Ini
menunjukkan bahawa persekitaran mempengaruhi emosi, soial dan juga tumbesaran
murid. Oleh itu, guru perlu bijak menyesuaikan cara pembelajaran dalan kelas
dengan budaya kehidupan orang asli.
Selain itu, guru boleh
memberi motivasi galakkan berupa ganjaran kepada murid yang menunjukkan tingkahlaku
positif dalam kelas. Sesuai dengan sifat dan personaliti orang asli yang takut
kepada orang luar dan boleh dipujuk dengan memberi makanan, maka guru boleh
memotivasikan murid orang asli dengan memberikan ganjaran berupa wang atau
makanan kepada mereka untuk menarik minat mereka datang ke sekolah dan
mengikuti pembelajaran dalam kelas. masalah kewangan yang dihadapi oleh
masyarakat ini menjadi antara faktor utama mereka tidak dapat melanjutkan
pelajaran di samping faktor kesedaran pendidikan yang rendah. Oleh itu, mereka
akan berasa seronok untuk ke sekolah apabila pihak sekolah dapat meringankan
masalah yang mereka hadapi. Hal ini terbukti apabila kedatangan murid orang
asli ke sekolah meningkat setelah kerajaan menawarkan elaun kepada masyarakat
orang asli yang datang ke sekolah.
Selain itu, guru boleh
menggunakan contoh-contoh yang berkaitan dengan budaya orang asli dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Dengan adanya contoh yang boleh mereka lihat
sendiri dan alami sendiri maka proses pembelajaran dalam kelas akan menjadi
lebih lancar dan mudah mereka fahami. Masyarakat orang asli yang tinggal di
pedalaman tidak terdedah dengan perkembangan semasa. Tambahan pula kemudahan
seperti elektrik dan kemudahan pengangkutan seperti jalan raya yang kurang elok
menyukarkan maklumat semasa untuk sampai kepada masyarakat ini. kedudukan rumah
yang bertaburan juga menjadi faktor utama maklumat semasa sukar untuk sampai ke
pihak masyarakat orang asli. Oleh itu guru hendaklah memberikan contoh yang
wujud di depan mata murid orang asli bagi memudahkan mereka memahami isi
pembelajaran yang hendak disampaikan. Contoh yang bersifat abstrak menyukarkan
lagi mereka untuk memahami apa yang cuba guru sampaikan.
Di samping itu, masalah
komunikasi murid orang asli turut menyebabkan mereka tidak faham apa yang guru
sampaikan. Masyarakat orang asli yang terdiri daripda pelbagai kelompok etnik
mempunyai bahasa dan dialek masing-masing. Ini menyukarkan mereka untuk
berkerjasama antara satu sama lain. Komunikasi antara mereka menjadi terhada
disebabkan tahap penguasaan Bahasa melayu yang lemah. Kajian kes mendapati
hanya segelintir bilangan kecil sahaja masyarakat orang asli yang tahu
berbahasa melayu. Selain menyukarkan pemyampaian isi pembelajaran, ini juga
menyukarkan murid untuk membina perpaduan dia antara mereka. Tanpa perpaduan
maka murid akan berasa bosan kerana tidak mampu berkongsi cerita dengan murid
yang lain. Untuk menangani masalah ini, guru perlu mengutamakan pengajaran
Bahasa Melayu terlebih dahulu. Pada tahap permulaan persekolahan, murid perlu dipastikan
menguasai Bahasa melayu agar mereka mampu berinteraksi dengan guru dan sesama
mereka. Peranan Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan terbukti apabila
terdapat masyarakat orang asli yang mampu berkongsi cerita dan gelak bersama
ketika berborak menggunakan bahasa Melayu.
Tambahan lagi, semua pihak
perlu berganding bahu dalam hal ini. selalin guru, ibuabapa dan masyarakat
sekeliling juga perlu memainkan peranan untuk menangani isu ini. Jika hanya
guru yang berusaha maka sudah pasti hasilnya mengecewakan. Bak kata pepatah,
“Bertepuk sebelah tangan tiada bunyi”. Semua pihak perlu bersama-sama
memastikan murid-murid orang asli bermotivasi untuk mengikuti proses pengajaran
dan pembelajaran dalam kelas. di rumah, ibu bapa perlu memberi perhatian kepada
anak-anak tentang kepentingan pendidikan bukannya mempengaruhi pemikiran murid
dengan mentaliti masyarakat yang beranggapan hidup masih boleh diteruskan tanpa
pendidikan yang tinggi. Ibubapa masyarakat orang asli perlu diberi pendedahan
oleh pihak berkenaan untuk didedahkan kepentingan pendidikan dan peluang yang
boleh diperoleh apabila mendapat pencapaian akademik yang baik. Sekali lagi,
pihak sekolah boleh menawarkan ganjaran kepada ibubapa yang berjaya
memotivasukan anak untuk cemerlang dalam pembelajaran.
Kesimpulannya, tahap
kesedaran pendidikan masyarakat orang asli yang rendah sangat mempengaruhi
pembentukan suasana bilik darjah yang mesra budaya. Untuk mengatasi masalah
ini, guru perlu bijak merancang proses pengajaran agar pembelajaran mampu
difahami dan berjaya membentuk komuniti murid orang asli yang pentingkan
pendidikan.