ISU KESEDARAN PENDIDIKAN DI DALAM MASYARAKAT ORANG ASLI
Orang asli merupakan salah
satu komponen daripada pelbagai kaum di Malaysia yang bercorak majmuk.
Undang-undang 1939 mendefinisikan orang asli sebagai seseorang yang kedua orang
tuanya merupakan anggota sesuatu suku asli dan atau keturunan melalui jurai
lelaki. Menurut seksyen 2 akta yang sama mendefinisikan kumpulan etnik Orang
Asli sebagai sesuatu pembahagian suku orang asli yang berbeza dari segi
kebudayaan, bahasa atau organisasi sosial termasuk mana-mana kumpulan yang
boleh diisytiharkan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PNB).
Menurut kajian Kesedaran Pendidikan di Kalangan Masyarakat
Orang Asli yang dikaji oleh Mohamad Johdi bin Salleh dan rakan-rakannya,
kesedaran ibubapa orang asli terhadap pendidikan telah lama wujud namun masih
pada tahap yang rendah. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kesedaran ini.
antaranya ialah disebabkan oleh tahap pendidikan ibubapa yang rendah, halangan
geografi, masalah kewangan, perbezaan bahasa dan banyak lagi. Kesedaran ibubapa
turut memberi kesan terhadap tahap kesedaran anak-anak yang bersekolah.
Pengaruh mentaliti masyarakat yang menganggap kehidupan boleh diteruskan tanpa
pendidikan tinggi adalah antara faktor utama penyumbang tahap kesedaran murid terhadap
pendidikan.rendah.Tahap pendidikan ibubapa masyarakat asli yang rendah menyebabkan mereka
kurang peka tentang kepentingan pendidikan. Ibubapa lebih mengutamakan
pekerjaan mereka sehingga mereka tidak berkesempatan membantu anak-anak dalam
pelajaran. Ini juga disebabkan kerana meraka tidak tahu dan tidak mampu
membimbing anak-anak ekoran tidak mempunyai pendidikan yang tinggi. Menurut Clark dan Sheilds, (1997) mendapati
melalui kajian yang telah dijalankan mendapati komunikasi antara ibu bapa dan
anak yang baik, suasana keluarga yang tenteram dan beberapa ciri asuhan
autoritatif yang baik akan menghasilkan remaja yang bersikap positif. Ini
disokong oleh kajian yang dijalankan oleh Wintre
& Sugar (2000), mendapati kesepaduan keluarga seperti komunikasi yang
baik mempunyai hubungan dengan sifat daya saing sosial dalam kalangan remaja.
Halangan geografi menjadi masalah apabila
kemudahan pendidikan tidak sampai kepada masyarakat ini akibat kurangnya
kemudahan asas seperti jalan raya dan sebagainya. Apabila kemudahan tiada maka
usaha-usaha kerajaan untuk meningkatkan kesedaran pendidikan tidak dapat
dilaksanakan dengan berkesan. Contohnya pengajaran pendedahan mengenai isu
semasa pendidikan tidak dapat disampaikan segera kerana ketiadaan bekalan
elektrik. Apabila bekalan elektik tiada maka maklumat daripada media massa
seperti televisyen, internet dan radio tidak dapat disalurkan kepada masyarakat
orang asli.Perbezaan
bahasa turut
membantutkan kesedaran pendidikan dalam kalangan masyarakat orang asli kerana
maklumat yang disampaikan tidak dapat difahami dengan jelas. Masyarakat asli
mempunyai pelbagai etnik dan sering berinteraksi menggunakan dialek etnik
masing-masing. Kajian mendapati sangat kurang masyarakat orang asli yang yang
tahu berbahasa Melayu. Ini menyebabkan komunikasi terhad dan mereka tidak tidak
terdedah dengan perkembangan semasa. Walaupun terdapat pihak yang cuba untuk
memberi kesedaran kepada masyarakat ini namun maklumat yang cuba disampaikan
tidak dapat difahami sepenuhnya oleh masyarakat ini.
Di samping itu, mentaliti masyarakat turut mempengeruhi
tahap kesedaran pendidikan di dalam masyarakat orang asli. Dengan wujudnya mentaliti
yang beranggapan bahawa kehidupan boleh diteruskan tanpa pendidikan yang tinggi
menyebabkan anak-anak tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan
keputusan cemerlang dalam akademik. Tambahan pula sikap masyarakat orang asli
yang menerima tanpa berusaha memajukan diri mempengaruhi pemikiran anak-anak
untuk terus hidup dalam keadaan sederhana