Kemahiran membaca merupakan salah satu daripada empat kemahiran bahasa
yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Proses membaca
memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali lambang-lambang bertulis kepada
lambang-lambang bunyi yang hendak disampaikan oleh penulisnya. Seseorang yang
berjaya menguasai kemahiran membaca bermakna dia telah berjaya merobohkan
sebuah tembok pemisah yang maha besar antara dirinya dengan lautan ilmu yang
wujud dalam pelbagai bentuk karya (Zulkifley Hamid, 1994)
JENIS-JENIS BACAAN
a. Bacaan Mekanis
Membaca bersuara sering juga menggunakan nama-nama yang berbeza seperti
membaca mekanis, membaca oral, membaca ulat dan membaca nyaring. Walau apa pun
nama yang digunakan, membaca mekanis ini merupakan satu aktiviti membaca yang
disuarakan dengan jelas untuk menangkap dan memahamkan informasi, fikiran dan
perasaan seseorang pengarang. Membaca mekanis merupakan satu ketrampilan yang
serba rumit dan kompleks yang menuntut pengertian terhadap aksara di atas
halaman kertas dan memproduksi suara yang tepat dan bermakna. Dalam pengajaran
dan pembelajaran bahasa, membaca mekanis yang digunakan lebih tertumpu kepada
usaha menganalisis pengucapan daripada pemahaman.
.
b. Bacaan Mentalis (Senyap)
Membaca senyap atau membaca dalam hati ialah kegiatan membaca yang
melibatkan ingatan visual dan pengaktifan mata dan ingatan. Tujuan utama
membaca jenis ini adalah untuk memperoleh informasi dan pemahaman. Dibandingkan
dengan membaca nyaring, membaca dalam hati atau membaca senyap adalah lebih
ekonomis, dan dapat dilakukan di mana-mana sahaja. Biasanya, membaca dalam hati
atau senyap ini melibatkan dua jenis bacaan, iaitu membaca insentif dan membaca
ekstensif.
c. Bacaan Intensif (Pantas dan Imbasan)
Bacaan intensif ialah kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan
dilakukan secara saksama yang melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci
sesuatu bahan bacaan. Dua perkara yang dilibatkan dengan bacaan insentif ini
adalah membaca telaah isi dan membaca telaah bahasa. Dalam telaah isi ini,
membaca teliti, membaca pemahaman, membaca kritis dan membaca idea adalah
ditekankan. Bacaan intensif adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan
memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja
yang dibaca dengan tepat. Bacaan tersebut juga memberi penekanan kepada kajian
terhadap ciri-ciri tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan,
serta pemakaian bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan.
Bacaan intensif boleh juga boleh dibaca dengan pelbagai cara iaitu bacaan
pantas dan bacaan imbasan. Bacaan pantas adalah satu bentuk kegiatan membaca
yang dilakukan dengan kadar kelajuan tertentu dan tujuannya adalah untuk
menjimatkan masa. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu laju tidak
semestinya baik. Sebaik-baiknya, kadar kelajuan membaca haruslah disesuaikan
dengan apa yang dibaca dan tujuan membaca ketika itu.
Bacaan imbasan yang juga dikenali sebagai scanning pula adalah kegiatan
membaca yang dilakukan secara sepintas lalu. Hal ini disebut sebagai membaca
tinjauan. Biasanya.sebelum kegiatan membaca itu dilakukan, pembaca akan
meneliti terlebih dahulu bahagian-bahagian buku atau apa sahaja yang harus
ditelaah. Hal ini dilakukan untuk mendapatkan maklumat awal dan gambaran
keseluruhan tentang buku tersebut sebelum ia menjadi pilihan untuk dibaca.