a.
Teknik
Membaca KWLH
KWLH adalah singkatan bagi yang berikut; K (know) Apa yang telah diketahui W (want) Apa yang hendak diketahui, L (learned) Apa yang telah diketahui H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat
tambahan yang berkaitan. Apa yang jelas dari penerangan tersebut ialah
diketahui membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui melakukan pembaca
mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
menentukan apa lagi yang perlu diperoleh.
b.
Teknik
Membaca SQ3R
SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah
diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakan suatu kaedah membaca yang
memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam suatu
bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan. SQ3R adalah singkatan bagi S
(Survey) tinjau, Q (Question) soal/Tanya, R
(Read) baca, R (Recite) imbas kembali tau nyatakan secara lisan dan R (Review) baca semula.
Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan
gambaran keseluruhan tentang apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca.
Ini dilakukan dengan meneliti tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar
atau ilustrasi. Question (soal atau tanya) ialah
langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu ciri soalan mengenai teks
tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan keperluan tugasnya. Read
(baca) ialah peringkat
pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara aktif serta mencuba
mendapat segala jawaban kepada soalan-soalan yang telah disenaraikannya sebelum
ini. Recite (imbas kembali) ialah
peringkat yang ketiga, setelah selesai membaca pelajar cuba mengingat kembali
apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah diperoleh. Review (baca
semula) merupakan peringkat
terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih
untuk mengesahkan jawaban-jawaban kepada soalan yang dibuatnya di langkah
ketiga.
c.
Skimming
dan Scanning
Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang
ringkas seperti sesuatu petikan mahupun bacaan yang lebih panjang seperti buku,
jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi
perhatian kepada idea penting setiap perenggan untuk mendapat gambaran umum.
Ide-ide khusus sengaja diabaikan. Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat
maklumat yang khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu
bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh melangkau bagian-bagian tertentu yang
dipikirkan kurang penting. Dalam konteks pembelajaran, skimming dan scanning
boleh digunakan bersama.