a.
Kaedah Fonik
Kaedah fonik merupakan kaedah mengajar membaca dengan melatih
pelajar-pelajar menghubungkaitkan bunyi-bunyi tertentu dengan lambang-lambang
tertentu (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010:414). Jelaslah bahawa kaedah fonik
ini merupakan kaedah pengajaran membaca yang lebih menekankan terhadap proses
membunyikan huruf-huruf yang hadir dalam teks bacaan. Hal ini kerana
kebiasaannya pada peringkat awal, kanak-kanak menghadapi kesukaran untuk memahami
perkataan-perkataan yang mempunyai suku kata yang panjang dan banyak. Hal ini
telah menyebabkan mereka gagal untuk memahami makna perkataan tersebut. Oleh
sebab itu, sebagai langkah awal, kanak-kanak perlu diajar untuk menyebut
huruf-huruf yang hadir dalam perkataan kerana dengan cara ini mereka akan
mencuba untuk menyebut bunyi huruf-huruf tersebut dengan sebutan yang betul
sekali gus mereka akan melatih diri mereka untuk mengeja suku kata perkataan
tersebut.
Selain itu, menurut Naffi Mat (2006:87), kaedah fonik ini amat bersesuaian
dengan pelajar KBSR. Hal ini kerana pendekatan ini lebih mementingkan kaedah
bunyi fonem yang merupakan hasil gabungan antara suku kata dan kaedah pandang
sebut. Sebagai contohnya, jika guru menunjukkan huruf “m” sambil menyebutnya,
murid-murid akan mengikut bunyi yang disebut oleh guru sehingga mereka dapat
mengingati huruf berserta bunyi bagi huruf tersebut. Kemudian guru akan
menggabungkan huruf konsonan dengan huruf vokal bagi membentuk suku kata seperti
“m” + “a” = “ma”. Jika proses pengajaran berjalan dengan lancar, guru boleh
melanjutkan pembelajaran dengan membentuk satu suku kata tertutup yang lain”,
iaitu “mak”. Guru boleh menggabungkan kedua-dua suku kata tersebut untuk
membentuk perkataan “mamak’ dan guru boleh meminta murid-murid untuk membaca
perkataan “mamak” secara berulang kali sehingga murid-murid mahir dan menguasai
makna perkataan tersebut.
b. Kaedah Pandang Sebut
Pendekatan ini merupakan kaedah yang
dimulakan dengan mendedahkan pelajar-pelajar kepada perkataan-perkataan. Kaedah
ini berbeza dengan pendekatan kaedah fonik yang lebih mementingkan pembelajaran
huruf (fonem) atau suku kata kepada pelajar-pelajar terlebih dahulu. Proses
pengajaran dengan menggunakan kaedah ini boleh dimulakan dengan aktiviti
memandang dan menyebut beberapa perkataan. Guru boleh menggunakan alat bantu
mengajar (ABM) dengan menyediakan beberapa keping gambar yang melambangkan
perkataan-perkataan yang disebut. Oleh itu, pelajar boleh melihat gambar yang ditunjukkan
oleh guru dan mereka perlu menyebut perkataan-perkataan yang mewakili
gambar-gambar tersebut dengan tepat.
Selain itu, kaedah ini berfungsi dengan pelajar perlu mengecam dan mengenal
pasti keseluruhan perkataan. Setelah pelajar berjaya mengecam perkataan
tersebut, pelajar tidak mengeja atau membunyikan suku kata perkataan tersebut,
tetapi pelajar perlu menyebut perkataan tersebut. Dengan erti kata lain,
dalam konteks ayat pendek dan mudah, pelajar-pelajar tidak mengeja satu
persatu perkataan yang terdapat dalam binaan ayat tersebut, tetapi
pelajar-pelajar akan terus menyebut ayat tersebut setelah mereka mampu mengecam
ayat tersebut. Kaedah ini memerlukan latih tubi yang berterusan kerana tahap
pelajar-pelajar yang mampu untuk menguasai kemahiran membaca terus adalah
berbeza-beza. Hal ini kerana kebiasaannya pada peringkat awal, kanak-kanak
sukar untuk menyebut perkataan-perkataan atau rangkai kata tanpa perlu mengeja
terlebih dahulu.
c. Kaedah Abjad-Suku Kata
Kaedah ini merupakan kaedah gabungan
antara Kaedah Abjad dan Kaedah Suku Kata. Pelajar sekolah rendah sangat sesuai
untuk mengaplikasikan kaedah ini dalam pembelajaran mereka. Menurut Sofia Hamid
(1981), pada peringkat awal murid-murid diajar mengenal huruf sebelum mereka mengenal
perkataan. Huruf-huruf tersebut digabungkan dengan menjadi suku kata. Gabungan
huruf vokal dan konsonan akan membentuk suku kata, kemudian dijadikan perkataan
dan seterusnya dijadikan ayat. Melalui kaedah yang bersifat binaan ini, pelajar
atau pembaca mesti belajar mengenal huruf sebelum mereka boleh membaca
perkataan. Oleh itu, murid dapat memproses maklumat berkaitan huruf , suku
kata, perkataan dan ayat.