MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Tuesday, August 2

PEMASARAN

 Definisi 
-          sistem aktiviti perniagaan yang dibentuk untuk merancangkan dan melaksanakan konsesi, dan penentuan harga, promosi dan pengedaran produk untuk menggalakkan pertukaran yang dapat memenuhi keperluan pengguna dan mencapai objektif organisasi.

Atau  the core concept of marketing are :-

·         need, want and demands
·         products, (good, servis, and ideas)
·         value, cost and satifaction
·         exchange and transactions
·         relationships and networks
·         markets
·         marketers and prospects

Tujuan pemasaran adalah melakukan pertukaran antara dua pihak iaitu pembeli dan penjual. Pertukaran mengujudkan tujuan ekonomi kerana ia melibatkan sesuatu yang bernilai antara dua pihak

Fungsi pemasaran

  • fungsi pertukaran ( pembelian dan penjualan)
  • fungsi pengedaran fuzikal (penghantaran dan penstoran)
  • fungsi penggredan
  • fungsi pembiayaan
  • fungsi pengambilan risiko
  • fungsi penyelidikan pemasaran dan pembangunan maklumat

B. Konsep Teras dalam Pemasaran

  • keperluan
  • kehendak
  • permintaan
  • produk
  • pertukaran
  • transaksi/urus niaga
  • nilai
  • pasaran

C. Pengurusan pemasaran

-          ia merangkumi perancangan , pelaksaan dan pengawalan program/ aktiviti pemasaran (strategi) dengan tujuan untuk menyesuaikan sumber-sumber dan objektif organisai dengan peluang-peluang pasaran yang sentiasa berubah yang terdapat di luar organisasi.


D. Sistem Pemasaran
·         pembekal
·         syarikat dan pesaing-pesaing
·         perantara pemasaran ( orang tengah)
·         pasaran konsumer