MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Wednesday, July 2

PENGENALAN KEMAHIRAN MEMBACA


Kemahiran membaca merupakan salah satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Proses membaca memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali lambang-lambang bertulis kepada lambang-lambang bunyi yang hendak disampaikan oleh penulisnya. Seseorang yang berjaya menguasai kemahiran membaca bermakna dia telah berjaya merobohkan sebuah tembok pemisah yang maha besar antara dirinya dengan lautan ilmu yang wujud dalam pelbagai bentuk karya (Zulkifley Hamid, 1994)

JENIS-JENIS BACAAN
a.    Bacaan Mekanis
Membaca bersuara sering juga menggunakan nama-nama yang berbeza seperti membaca mekanis, membaca oral, membaca ulat dan membaca nyaring. Walau apa pun nama yang digunakan, membaca mekanis ini merupakan satu aktiviti membaca yang disuarakan dengan jelas untuk menangkap dan memahamkan informasi, fikiran dan perasaan seseorang pengarang. Membaca mekanis merupakan satu ketrampilan yang serba rumit dan kompleks yang menuntut pengertian terhadap aksara di atas halaman kertas dan memproduksi suara yang tepat dan bermakna. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, membaca mekanis yang digunakan lebih tertumpu kepada usaha menganalisis pengucapan daripada pemahaman.
.
b.    Bacaan Mentalis (Senyap)
Membaca senyap atau membaca dalam hati ialah kegiatan membaca yang melibatkan ingatan visual dan pengaktifan mata dan ingatan. Tujuan utama membaca jenis ini adalah untuk memperoleh informasi dan pemahaman. Dibandingkan dengan membaca nyaring, membaca dalam hati atau membaca senyap adalah lebih ekonomis, dan dapat dilakukan di mana-mana sahaja. Biasanya, membaca dalam hati atau senyap ini melibatkan dua jenis bacaan, iaitu membaca insentif dan membaca ekstensif.

c.    Bacaan Intensif (Pantas dan Imbasan)
Bacaan intensif ialah kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama yang melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci sesuatu bahan bacaan. Dua perkara yang dilibatkan dengan bacaan insentif ini adalah membaca telaah isi dan membaca telaah bahasa. Dalam telaah isi ini, membaca teliti, membaca pemahaman, membaca kritis dan membaca idea adalah ditekankan. Bacaan intensif adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat. Bacaan tersebut juga memberi penekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan.
Bacaan intensif boleh juga boleh dibaca dengan pelbagai cara iaitu bacaan pantas dan bacaan imbasan. Bacaan pantas adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan dengan kadar kelajuan tertentu dan tujuannya adalah untuk menjimatkan masa. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu laju tidak semestinya baik. Sebaik-baiknya, kadar kelajuan membaca haruslah disesuaikan dengan apa yang dibaca dan tujuan membaca ketika itu.
Bacaan imbasan yang juga dikenali sebagai scanning pula adalah kegiatan membaca yang dilakukan secara sepintas lalu. Hal ini disebut sebagai membaca tinjauan. Biasanya.sebelum kegiatan membaca itu dilakukan, pembaca akan meneliti terlebih dahulu bahagian-bahagian buku atau apa sahaja yang harus ditelaah. Hal ini dilakukan untuk mendapatkan maklumat awal dan gambaran keseluruhan tentang buku tersebut sebelum ia menjadi pilihan untuk dibaca.


IMPLIKASI KESEDARAN PENDIDIKAN DI DALAM MASYARAKAT ORANG ASLI TERHADAP AMALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BILIK DARJAH MESRA BUDAYA.


Kesedaran pendidikan dalam kalangan masyarakat asli yang rendah memberi implikasi negatif terhadap amalan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. antara langkah yang boleh diambil bagi mengatasi masalah ini ialah guru perlu mengunakan kaedah yang mereka sukai iaitu belajar dalam keadaan yang dekan dengan alam sekitar. Contohnya belajar di luar kelas seperti di bawah pokok, tepi sungai dan sebagainya. Ini bukan sahaja dapat memudahkan murid orang asli memahami pembelajaran bahkan mereka akan dapat memberikan lebih perhatian dalam keadaan sebegini. Persekitaran pembelajaran memberi kesan terhadap murid. Pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah telah di rumuskan oleh Fred Steele (1973) sedemikian the effects of physical setting in a classroom is a setting for social interaction, symbolic identification, growth, security,shelter and pleasure”. Ini menunjukkan bahawa persekitaran mempengaruhi emosi, soial dan juga tumbesaran murid. Oleh itu, guru perlu bijak menyesuaikan cara pembelajaran dalan kelas dengan budaya kehidupan orang asli.
Selain itu, guru boleh memberi motivasi galakkan berupa ganjaran kepada murid yang menunjukkan tingkahlaku positif dalam kelas. Sesuai dengan sifat dan personaliti orang asli yang takut kepada orang luar dan boleh dipujuk dengan memberi makanan, maka guru boleh memotivasikan murid orang asli dengan memberikan ganjaran berupa wang atau makanan kepada mereka untuk menarik minat mereka datang ke sekolah dan mengikuti pembelajaran dalam kelas. masalah kewangan yang dihadapi oleh masyarakat ini menjadi antara faktor utama mereka tidak dapat melanjutkan pelajaran di samping faktor kesedaran pendidikan yang rendah. Oleh itu, mereka akan berasa seronok untuk ke sekolah apabila pihak sekolah dapat meringankan masalah yang mereka hadapi. Hal ini terbukti apabila kedatangan murid orang asli ke sekolah meningkat setelah kerajaan menawarkan elaun kepada masyarakat orang asli yang datang ke sekolah.
Selain itu, guru boleh menggunakan contoh-contoh yang berkaitan dengan budaya orang asli dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan adanya contoh yang boleh mereka lihat sendiri dan alami sendiri maka proses pembelajaran dalam kelas akan menjadi lebih lancar dan mudah mereka fahami. Masyarakat orang asli yang tinggal di pedalaman tidak terdedah dengan perkembangan semasa. Tambahan pula kemudahan seperti elektrik dan kemudahan pengangkutan seperti jalan raya yang kurang elok menyukarkan maklumat semasa untuk sampai kepada masyarakat ini. kedudukan rumah yang bertaburan juga menjadi faktor utama maklumat semasa sukar untuk sampai ke pihak masyarakat orang asli. Oleh itu guru hendaklah memberikan contoh yang wujud di depan mata murid orang asli bagi memudahkan mereka memahami isi pembelajaran yang hendak disampaikan. Contoh yang bersifat abstrak menyukarkan lagi mereka untuk memahami apa yang cuba guru sampaikan.
Di samping itu, masalah komunikasi murid orang asli turut menyebabkan mereka tidak faham apa yang guru sampaikan. Masyarakat orang asli yang terdiri daripda pelbagai kelompok etnik mempunyai bahasa dan dialek masing-masing. Ini menyukarkan mereka untuk berkerjasama antara satu sama lain. Komunikasi antara mereka menjadi terhada disebabkan tahap penguasaan Bahasa melayu yang lemah. Kajian kes mendapati hanya segelintir bilangan kecil sahaja masyarakat orang asli yang tahu berbahasa melayu. Selain menyukarkan pemyampaian isi pembelajaran, ini juga menyukarkan murid untuk membina perpaduan dia antara mereka. Tanpa perpaduan maka murid akan berasa bosan kerana tidak mampu berkongsi cerita dengan murid yang lain. Untuk menangani masalah ini, guru perlu mengutamakan pengajaran Bahasa Melayu terlebih dahulu. Pada tahap permulaan persekolahan, murid perlu dipastikan menguasai Bahasa melayu agar mereka mampu berinteraksi dengan guru dan sesama mereka. Peranan Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan terbukti apabila terdapat masyarakat orang asli yang mampu berkongsi cerita dan gelak bersama ketika berborak menggunakan bahasa Melayu.
Tambahan lagi, semua pihak perlu berganding bahu dalam hal ini. selalin guru, ibuabapa dan masyarakat sekeliling juga perlu memainkan peranan untuk menangani isu ini. Jika hanya guru yang berusaha maka sudah pasti hasilnya mengecewakan. Bak kata pepatah, “Bertepuk sebelah tangan tiada bunyi”. Semua pihak perlu bersama-sama memastikan murid-murid orang asli bermotivasi untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. di rumah, ibu bapa perlu memberi perhatian kepada anak-anak tentang kepentingan pendidikan bukannya mempengaruhi pemikiran murid dengan mentaliti masyarakat yang beranggapan hidup masih boleh diteruskan tanpa pendidikan yang tinggi. Ibubapa masyarakat orang asli perlu diberi pendedahan oleh pihak berkenaan untuk didedahkan kepentingan pendidikan dan peluang yang boleh diperoleh apabila mendapat pencapaian akademik yang baik. Sekali lagi, pihak sekolah boleh menawarkan ganjaran kepada ibubapa yang berjaya memotivasukan anak untuk cemerlang dalam pembelajaran.
Kesimpulannya, tahap kesedaran pendidikan masyarakat orang asli yang rendah sangat mempengaruhi pembentukan suasana bilik darjah yang mesra budaya. Untuk mengatasi masalah ini, guru perlu bijak merancang proses pengajaran agar pembelajaran mampu difahami dan berjaya membentuk komuniti murid orang asli yang pentingkan pendidikan.




ISU KESEDARAN PENDIDIKAN DI DALAM MASYARAKAT ORANG ASLI


Orang asli merupakan salah satu komponen daripada pelbagai kaum di Malaysia yang bercorak majmuk. Undang-undang 1939 mendefinisikan orang asli sebagai seseorang yang kedua orang tuanya merupakan anggota sesuatu suku asli dan atau keturunan melalui jurai lelaki. Menurut seksyen 2 akta yang sama mendefinisikan kumpulan etnik Orang Asli sebagai sesuatu pembahagian suku orang asli yang berbeza dari segi kebudayaan, bahasa atau organisasi sosial termasuk mana-mana kumpulan yang boleh diisytiharkan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PNB).
Menurut kajian  Kesedaran Pendidikan di Kalangan Masyarakat Orang Asli yang dikaji oleh Mohamad Johdi bin Salleh dan rakan-rakannya, kesedaran ibubapa orang asli terhadap pendidikan telah lama wujud namun masih pada tahap yang rendah. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kesedaran ini. antaranya ialah disebabkan oleh tahap pendidikan ibubapa yang rendah, halangan geografi, masalah kewangan, perbezaan bahasa dan banyak lagi. Kesedaran ibubapa turut memberi kesan terhadap tahap kesedaran anak-anak yang bersekolah. Pengaruh mentaliti masyarakat yang menganggap kehidupan boleh diteruskan tanpa pendidikan tinggi adalah antara faktor utama penyumbang tahap kesedaran murid terhadap pendidikan.rendah.Tahap pendidikan ibubapa masyarakat asli yang rendah menyebabkan mereka kurang peka tentang kepentingan pendidikan. Ibubapa lebih mengutamakan pekerjaan mereka sehingga mereka tidak berkesempatan membantu anak-anak dalam pelajaran. Ini juga disebabkan kerana meraka tidak tahu dan tidak mampu membimbing anak-anak ekoran tidak mempunyai pendidikan yang tinggi. Menurut Clark dan Sheilds, (1997) mendapati melalui kajian yang telah dijalankan mendapati komunikasi antara ibu bapa dan anak yang baik, suasana keluarga yang tenteram dan beberapa ciri asuhan autoritatif yang baik akan menghasilkan remaja yang bersikap positif. Ini disokong oleh kajian yang dijalankan oleh Wintre & Sugar (2000), mendapati kesepaduan keluarga seperti komunikasi yang baik mempunyai hubungan dengan sifat daya saing sosial dalam kalangan remaja.
 Halangan geografi menjadi masalah apabila kemudahan pendidikan tidak sampai kepada masyarakat ini akibat kurangnya kemudahan asas seperti jalan raya dan sebagainya. Apabila kemudahan tiada maka usaha-usaha kerajaan untuk meningkatkan kesedaran pendidikan tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan. Contohnya pengajaran pendedahan mengenai isu semasa pendidikan tidak dapat disampaikan segera kerana ketiadaan bekalan elektrik. Apabila bekalan elektik tiada maka maklumat daripada media massa seperti televisyen, internet dan radio tidak dapat disalurkan kepada masyarakat orang asli.Perbezaan bahasa turut membantutkan kesedaran pendidikan dalam kalangan masyarakat orang asli kerana maklumat yang disampaikan tidak dapat difahami dengan jelas. Masyarakat asli mempunyai pelbagai etnik dan sering berinteraksi menggunakan dialek etnik masing-masing. Kajian mendapati sangat kurang masyarakat orang asli yang yang tahu berbahasa Melayu. Ini menyebabkan komunikasi terhad dan mereka tidak tidak terdedah dengan perkembangan semasa. Walaupun terdapat pihak yang cuba untuk memberi kesedaran kepada masyarakat ini namun maklumat yang cuba disampaikan tidak dapat difahami sepenuhnya oleh masyarakat ini.
Di samping itu, mentaliti masyarakat turut mempengeruhi tahap kesedaran pendidikan di dalam masyarakat orang asli. Dengan wujudnya mentaliti yang beranggapan bahawa kehidupan boleh diteruskan tanpa pendidikan yang tinggi menyebabkan anak-anak tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan keputusan cemerlang dalam akademik. Tambahan pula sikap masyarakat orang asli yang menerima tanpa berusaha memajukan diri mempengaruhi pemikiran anak-anak untuk terus hidup dalam keadaan sederhana

PENERANGAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA





Menurut Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia terdapat lima aspirasi sistem pendidikan yang menjadi dasar memenuhi keperluan rakyat dan menyediakan Negara untuk bersaing di peringkat antarabangsa. Visi dan aspirasi ini menjadi landasan transformasi sistem pendidikan Malaysia. PPPM berhasrat mencapai lima keberhasilan bagi sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan iaitu akses, kualiti, ekuiti, uniti dan efisien. Setiap aspirasi mempunyai kepentingan sendiri.
                     Aspirasi akses mengkehendaki setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Kementerian berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas menjelang 2020. Terdapat dua elemen penting dalam aspirasi Akses. Pertama, memastikan semua murid bersekolah dan kedua, memastikan murid kekal bersekolah dalam tempoh yang ditetapkan.
                     Manakala dalam aspirasi Kualiti, semua kanak-kanak akan berpeluang mendapat pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem pendidikan di Malaysia, dan setanding dengansistem pendidikan antarabangsa. Aspirasi sistem pendidikan negara adalah untuk meletakkan Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa dalam tempoh 15 tahun yang akan datang. Pentaksiran tambahan yang menangani dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks Malaysia boleh dimasukkan apabila dimensi itu dibangunkan dan diterima di peringkat antarabangsa.
                     Disamping itu, aspirasi Ekuiti Sistem pendidikan berprestasi tinggi menyediakan pendidikan yang terbaik kepada setiap kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi, gender atau latar belakang sosioekonomi. Kementerian berhasrat untuk merapatkan lagi jurang pencapaian antara murid bandar dengan luar bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara gender sehingga 50% menjelang 2020.
                     Aspirasi uniti pula mengkehendaki murid yang berusia antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada masa mereka di sekolah. Melalui interaksi bersama murid lain daripada pelbagai latar belakang sosioekonomi, agama dan etnik, murid belajar memahami, menerima dan menghayati perbezaan. Keadaan ini mewujudkan suatu perkongsian pengalaman dan aspirasi bagi membina masa hadapan Malaysia. Kementerian berhasrat menjana suatu sistem pendidikan yang memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi membentuk dan memperkukuhkan lagi asas perpaduan rakyat Malaysia.

                     Aspirasi terakhir ialah Efisien. Sistem pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan keberhasilan murid masih tidak sepadan dengan sumber yang telah disalurkan ke dalam sistem. Walaupun Kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa, Kementerian berhasrat untuk memaksimumkan keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa.

DEFINISI HAIWAN KESAYANGAN





Menurut David Alderton, Alan Edwards, Dr Peter Larkin serta Mike Stockman dalam buku mereka yang bertajuk Encyclopedia of Pets, haiwan kesayangan bermaksud haiwan yang dipelihara di rumah kediaman dan dijaga dengan penuh kasih sayang. David Alderton, Alan Edwards, Dr Peter Larkin serta Mike Stockman juga mengatakan bahawa haiwan kesayangan dapat dikategorikan dalam lima kumpulan iaitu Mamalia, Reptilia, Unggas, Amfibia dan Ikan.