MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Monday, March 30

CONTOH CARA PEMGUMPULAN DATA KAJIAN RBT3133 (PROPOSAL)

Menurut Fatimah & Lim (2010), maklumat yang didapati dari satu sumber adalah disahkan dengan merujuk kepada perkara yang sama dari sumber lain. Triangulasi adalah sebahagian daripada pengumpulan data yang bersilang sama ada menggunakan dua atau lebih kaedah pengumpulan data atau punca sumber data (wiersma, 2000). Proses triangulasi boleh dilakukan berasaskan kepada tiga pendekatan iaitu pengalaman, persoalan dan pemeriksaan.
6.2.1 Pemerhatian
Pemerhatian akan dijalankan berdasarkan senarai semak yang menekankan aspek tingkah laku dan sikap murid atau kemahiran menyusun alatan semasa aktiviti amali penghasilan projek Tabung Penggera dijalankan. Topik penghasilan projek tahun 5 mempunyai peruntukan masa sebanyak 16 waktu namun saya hanya menggunakan 5 minggu sahaja iaitu 10 waktu untuk melakukan kajian. Dalam tempoh masa ini, saya akan membuat pemerhatian secara berkala.
6.2.1.1 Senarai Semak
Senarai semak boleh digunakan ketika melakukan pemerhatian dan penelitian dokumen. Senarai semak menyenaraikan item-item untuk menilai kemahiran atau tingkah laku yang diperhatikan. Bagaimanapun, senarai semak yang disediakan adalah bertujuan untuk melihat perbandingan tahap kawalan murid dalam kumpulan yang menggunakan Doraemon Box dengan kumpulan biasa. Rujuk lampiran 1 untuk mengetahui item-item yang dinilai. Untuk menggelakkan bias berlaku terdapat 3 pemerhati yang dilantik pada setiap kali pemerhatian dijalankan.
6.2.2 Kajian Lapangan
Melalui kaedah ini, saya akan merekodkan penggunaan masa yang digunakan oleh murid untuk mengurus alatan semasa aktiviti amali penghasilan projek. Catatan masa ini bertujuan untuk menilai sejauh mana penggunaan Doraemon Box dapat mengurangkan masa untuk mengurus alatan. Bagi mengelakkan bias, saya akan mendapatkan dua orang pembantu luar untuk  mencatat masa. Oleh itu, purata masa akan didapatkan daripada tiga rekod yang dicatatkan bagi memastikan tiada unsur bias.


6.2.2.1 Borang Rekod Catatan Masa
Borang ini mengandungi maklumat mengenai nama kelas, nama kumpulan, masa yang di ambil untuk mengurus alatan pada kelas 1dan 2 serta purata keseluruhan masa yang digunakan untuk mengurus alatan. Rujuk lampiran 2.
6.2.3 Soal Selidik
Kaedah kajian seterusnya ialah pengkaji akan menggunakan kaedah soal selidik. Soal selidik merupakan satu kaedah di mana sesuatu susunan soalan yang tersusun untuk mendapatkan respon daripada responden. Ia merupakan salah satu cara yang paling mudah untuk memperoleh data yang diperlukan oleh pengkaji bagi mengetahui isu-isu yang berkaitan dengan pesoalan kajian yang hendak dijawab. Menurut Chua (2006), soal selidik digunakan kerana jawapan subjek dapat dikumpulkan secara terus dalam jangka masa yang singkat. Saya akan menggunakan borang soal selidik.
Semasa membina borang soal selidik, saya akan mengambil beberapa asas panduan supaya item yang dihasilkan benar-benar menjawab persoalan yang hendak dikaji. Antara perkara yang diberi perhatian adalah soalan yang dibina mestilah releven dengan tujuan kajian, soalan yang dikemukakan perlulah jelas, soalan yang dikemukakan hendaklah mudah dijawab oleh responden, dan soalan yang dikemukakan dapat mengumpul maklumat yang dikehendaki setepat mungkin. Pengkaji telah memilih soal selidik berbentuk likert scale.
6.2.3.1 Borang Soal Selidik

Borang soal selidik mengandungi 10 soalan berkaitan kekerapan kehilangan alatan tangan semasa aktiviti amali projek Tabung Penggera. Guru dikehendaki menjawab soalan dengan memilih skala yang sesuai iaitu 1-5. Rujuk lampiran 3.