MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Monday, March 30

CONTOH KUMPULAN SASARAN KAJIAN RBT3133 (PROPOSAL)

KUMPULAN SASARAN
Kajian ini akan dilaksanakan di Sekolah Kebangsaan Dato’ Ahmad Manaf Nilai, Negeri Sembilan. Sampel kajian terdiri daripada murid-murid tahun 5 Permata dan 2 orang guru yang mengajar subjek Reka Bentuk dan Teknologi. Di dalam memilih responden kajian, saya akan menggunakan kaedah persampelan bertujuan (purposeful sampling). Creswell (2002) serta Bogdan dan Biklen (2003) menyatakan, melalui purposeful sampling, responden yang dipilih merupakan responden terbaik yang dapat memberi sumber maklumat yang maksimum bagi membantu memahami fenomena yang dikaji.
5.1 Murid
Saya akan memilih responden yang terdiri daripada murid kelas 5 Permata. Semua responden terdiri daripada murid berumur 11 tahun. Kajian ini melibatkan seramai 38 orang murid tahun 5 Permata yang terdiri daripada 17 orang murid lelaki dan 21 orang murid perempuan. Responden yang terlibat kebanyakkannya berbangsa Melayu dan ada sedikit berbangsa India. Responden mempunyai latarbelakang ekonomi yang sederhana. Responden dipilih kerana tema yang dipilih iaitu penghasilan projek Tabung Penggera diajar kepada murid kelas ini.
5.2 Guru

Saya telah memilih dua orang guru Reka Bentuk dan Teknologi sebagai pembantu kajian. Rasional guru-guru tersebut dipilih kerana mempunyai pengalaman dalam mengajar subjek Reka Bentuk dan Teknologi ke atas responden dan mereka secara sukarela bersedia menjadi pembantu kajian.