MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Wednesday, October 30

CIRI-CIRI GURU PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN


Pendidikan Jasmani merupakan salah satu subjek yang sama pentingnya dengan subjek-subjek yang lain. Maka, untuk menjadi seorang guru Pendidikan Jasmani yang benar-benar dapat membawa perubahan dan anjakan paradigma kepada sekolah dan murid-murid yang diajarnya, banyak ciri-ciri profesion perguruan perlu disemai dan diterap sepanjang berkhidmat sebagai guru PJ dan juga dalam subjek-subjek lain.
Antara ciri yang dapat dikenalpasti yang sememangnya dapat membantu meningkatkan prestasi murid-murid dalam kelas ialah dengan adanya ciri kemahiran pemudahcara, kemahiran komunikasi, kemahiran mengurus dan penggunaan ABM, kreatif, fleksible, bertanggungjawab, berpengetahuan luas, cergas dirinya dan kemahiran pedagogi
Dengan adanya ciri kemahiran pemudah cara dalam diri seseorang guru Pendidikan Jasmani, beliau akan dapat membimbing, momotivasi muridnya, mengawal disiplin kelas serta memastikan aktiviti dalam pembelajaran berjalan dengan sistematik dan terurus. Maka, hal ini secara langsung merangsang murid untuk belajar kerana suasana bilik darjah yang tenang dan terkawal, malah didukung oleh kata-kata semangat yang diberikan oleh guru membolehkan murid lebih yakin dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberi baik dalam bilik darjah mahupun aktiviti padang yang sememangnya meningkatkan prestasi murid-murid dalam kelas yang diajar dan murid akan menjadi lebih proaktif dan ekstrovet.
Ciri kedua yang perlu ada dalam diri seseorang guru Pendidikan Jasmani ialah berkemahiran komunikasi supaya pembelajaran menjadi lancar dan isi pelajaran dapat disampaikan dengan baik dan murid-murid faham akan isi pelajaran. Ciri-ciri komunikasi berkesan dalam pengajaran yang perlu seorang guru Pendidikan Jasmani mahir ialah suara perlulah lancar, lantang, berbahasa betul dan memberi arahan yang jelas. Oleh itu, ciri kemahiran berkomunikasi berkesan yang terdapat dalam diri seseorang guru Pendidikan Jasmani dapat membantu meningkatkan prestasi murid kerana murid dapat memperolehi ilmu melalui penerangan guru, dan apabila guru dapat terang dengan jelas dan bersistematik, input murid tentang isi pelajaran akan berganda lagi kerana mereka bukan sahaja belajar fakta-fakta Pendidikan Jasmani, malah mereka juga belajar Bahasa yang merupakan salah satu subjek teras kepada mereka. Ketaranya, kemahiran komunikasi begitu penting dalam menjamin keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid dalam sesebuah bilik darjah.
Ciri ketiga yang perlu ada dalam diri seorang guru Pendidikan Jasmani ialah kemahiran mengurus dan penggunaan ABM. Contohnya, seorang guru Pendidikan Jasmani perlulah ada kemahiran dalam mengurus tempat untuk aktiviti pembelajaran serta menyediakan dan mengurus peralatan yang digunakan. Dengan adanya ciri ini dalam diri guru, murid-murid juga akan belajar daripada guru untuk mengurus peralatan yang digunakan iaitu menyimpan balik peralatan yang sudah selasai digunakan.
Selain daripada itu, guru Jasmani yang dapat mengurus tempat aktiviti pembelajaran dengan baik yang adanya ciri-ciri keselamatan seperti di padang dan trek serta gelanggang dan sebagainya akan dapat memaksimumkan proses pembelajaran murid dalam satu-satu aktiviti atau sukan yang sedang dilaksanakan kerana aspek keselamatan mereka seperti yang dinyatakan dalam Hierarki Keperluan Maslow dipenuhi dan murid berasa selamat bermain dan hal ini menjamin keberkesanan proses pembelajaran berlaku dan membolehkan prestasi mereka meningkat dengan lebih mendadak kerana menurut buku Murid dan Alam Belajar(2009), bermain dapat mengembangakan fizikal (psikomotor), sosioemosi(afektif) dan kognitif seseorang kanak-kanak.
Tambahan pula, seorang guru Pendidikan Jasmani perlu juga ada ciri kreatif dan fleksible. Contohnya dalam mengendalikan sesuatu permainan sukan, seseorang guru perlulah kreatif dalam menggunakan ruang yang ada serta perlu kreatif dalam merancang permainan yang menyeronokkan murid. Selain itu, guru Pendidikan Jasmani juga perlu kreatif dalam merancang permainan kecil -TGFU kepada murid-murid untuk membolehkan murid-murid mengaplikasikan kemahiran yang dipelajari dalam permainan yang diinovasikan oleh guru, namun tidak lari daripada isi pelajaran yang disampaikan oleh guru.

Malahan, seorang guru Pendidikan Jasmani perlu juga fleksible dalam menggunakan kemudahan yang ada dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Misalnya, andai kata pada hari hujan, Pendidikan Jasmani tidak dapat dijalankan di padang, maka guru Jasmani perlu berfleksible dalam mengajar murid dalam dewan atau dalam kelas atau di mana-mana sahaja mengikut keselesaan dan jumlah murid dalam kelas serta tidak lupa menitikberatkan nilai murni dan aspek keselamatan. Ciri-ciri guru Pendidikan Jasmani ini dapat membantu meningkatkan prestasi murid kerana murid belajar seronok permainan yang direka oleh guru yang sememangnya berkait dengan kemahiran yang diajar oleh guru, dan pelajaran mereka juga tidak tergendala kerana adanya guru yang fleksible dalam mencari jalan penyelesaian apabila adanya halangan yang berlaku.
Selain daripada itu, guru Pendidikan Jasmani juga perlu ada ciri perngetahuan luas serta cergas fizikalnya kendirinya. Sebagai seorang guru Pendidika Jasmani, kandungan pelajaran PJ perlu diambil berat serta tunjang-tunjang PJ perlu dikuasai dengan sebaik mungkin, misalnya tunjang kecergasan, kemahiran dan kesukanan. Segala ilmu dan isi-isi tersebut perlu dikuasai oleh guru supaya dapat meningkatkan prestasi murid-murid dalam kelas dan juga semasa mereka bersukan kerana guru bukan sahaja hanya memberi “input” fakta-fakta dan cara perlakuan, tetapi perlu juga melihat “output” murid-murid dari segi psikomotor mereka apabila mereka melakukan sesuatu lakuan dan juga dari segi kognitif mereka apabila mereka dapat menyatakan langkah-langkah, tujuan dan kebaikan kemahiran yang dipelajari.
Bahkan, guru Pendidikan Jasmani perlu juga bercirikan kecergasan aspek fizikalnya. Hal ini kerana guru PJ yang cergas dapat menarik perhatian muridnya untuk lebih minat subjek ini. Dan guru yang melibatkan diri secara aktif dengan murid-muridnya apabila bermain juga secara tidak langsung memberi kesan dan kredit dalam menjayakan satu-satu proses pengajaran dan pembelajaran kerana murid-murid berasa lebih dekat dengan guru dan mereka dapat belajar melalui peniruan iaitu lakuan guru dalam sesuatu kemahiran. Maka semua ini benar dapat membantu meningkatkan prestasi murid dalam sukan, kerja harian dan sahsiahnya.

Berkemahiran pedagogi iaitu kemahiran mengajar juga merupakan salah satu ciri penting yang perlu ada dalam diri seorang guru Pendidikan Jasmani. Hal ini kerana mengajar di padang merupakan sesuatu yang mencabar kerana melibatkan aspek kawalan kelas. Oleh yang demikian, sebagai seorang guru Pendidikan Jasmani, guru Mathematik atau apa sahaja guru yang memegang mana-mana subjek, Kemahiran pedagogi dari segi strategi, kaedah dan teknik perlu dikuasai oleh guru dan guru perlu mahir memilih strategi mana untuk diaplikasikan semasa mengajar murid dengan mengambil kira persekitarannya. Malahan kemahiran pedagogi yang dipilih juga perlulah sesuai dengan tahap dan kebolehan murid yang diajar.
Secara tuntasnya, demikianlah ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seorang guru Pendidikan Jasmani. Walaubagaimanapun masih banyak lagi ciri lain yang perlu disemai dalam diri seorang guru PJ supaya dapat membantu meningkatkan prestasi murid-murid dalam kelas ke arah melahirkan murid yang aktif, berkemahiran, bersikap terpuji, dan berintelektual.