MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Wednesday, March 21

KERJAYA GURU SEBAGAI IBADAH


GURU DALAM ISLAM
-ajaran pada rasul dan nabi adalah berdasarkan kitab yang di dalamnya terkandung pedoman dan panduan kehidupan.
-konsep belajar dan konsep mencontohi sesuatu untuk mengendalikan kehidupan.
-modal insane yang disarankan melalui input islam menjurus kea rah perlakuan manusia dengan tuhan.
-ilmu yang membentuk sekeping hati yang memiliki cirri-ciri ketuhanan mampu disempurnakan menerusi naqli ( ilmu berasaskan al-quran dan hadis.
-modal insan perlu berlandaskan ilmu naqli dan aqli.
-menekankan kepentingan mencari ilmu dan kepentingan memiliki ilmu lalu menyebarkan ilmu tersebut.

GURU DALAM HINDUISM
-guru dianggap sebagai wakil tuhan.
-ibu bapa dan orang tua dianggap guru ( awreddha).
-sikap menderhaka kepada guru akan mengundang dosa besar.
-guru sangat murni dan kerja yang dihormati dan amalan mulia.
-kitab hindu ialah veda ( rig, arhava, sama dan yahjur yang disertai Upanishad)
-kitab lain Ramayana, mahabrata dan bhagavatam.
-khrisnan : guru yang membimbing dalam peperangan.

GURU DALAM BUDDHISM
-3 kitab : sutta vibhanga, khandhaka & panvara ( peraturan-peraturan & perlakuan yang perlu dijauhi).
-guru diberi kedudukan yang tinggi dan dihormati.
Guru merupakan rakan spiritual yang akan memberi restu kepada penganutnya.

GURU DALAM SIKHISM
-diasaskan oleh Guru Nanak.
-guru digelar “guru”
-guru dianggap sebagai pelita yang menyuluh kegelapan.
-guru merupakan penyambung/ jambatan yang menghubungkan manusia dengan tuhan.
-guru disanjung dan dihormati oleh pengikut.
-guru menjadi contoh teladan.
-penganut sikh berpegang kepada ajaran 10 orang guru dan bermula dengan guru nanak yang membawa ajaran dan penentangan sistem kasta.
-setiap pemahaman diturunkan hingga guru ke-10, guru gobind singh ( ajaran dimuatkan dalam kitab guru granth sahib.

GURU MENURUT KRISTIAN
-jesus kristus sebagai guru.
-menyampaikan ajaran agama dan mendekatkan manusia dengan tuhan.
-pengajaran diteruskan oleh mubaligh-mubaligh@ apostle dan wali-walinya @ saints.
-jesus dilahirkan oleh wanita yang belum berkahwin. Mula menyampaikan ajaran ketika 30 tahun.
-selepas 3 tahun, jesus disalib dan dibunuh oleh musuh.
-kini ajaran diteruskan oleh paderi-paderi di gereja.


Tuesday, March 20

SISTEM PENDIDIKAN TEKNIK & VOKASIONAL

1. Latihan perintisan

2. Institut Formal

3. Pendidikan tidak Formal

4. Latihan di tempat kerja

JENIS-JENIS MESYUARAT

1. Mesyuarat Jawatankuasa

2. Mesyuarat Agung

3. Mesyuarat Agung Khas

4. Mesyuarat Khas

5. Mesyuarat tergempar

Tuesday, February 7

perkembangan kanak2 minggu ke 2 : faktor yang mempengaruhi perkembangan individu

Terdapat 2 faktor yang mempengaruhi perkembangan individu

Pengaruh Baka
Perbezaan fizikal, perbezaan mental ( kognitif), perbezaan emosi.

Pengaruh Persekitaran
Keluarga, rakan sebaya, budaya & kepercayaan masyarakat setempat, sumber teknologi, guru & sekolah.

Teori-Teori Perkembangan

1.      Teori perkembangan JEAN PIOGET
Terdapat 4 peringkat iaitu peringkat deria motor, pro-operasi, operasi konkrit dan operasi formal.

2.      Teori perkembangan biologi ARNOLD GESELL
Perkembangan manusia dipengaruhi oleh kematangan.
Mengikut urutan yang tetap dan teratur.
Perkembangan biologi terdapat 5 peringkat iaitu 0-1 tahun, 1-2 tahun, 2-3 tahun, 3-4 tahun dan 4-5 tahun.

3.      Teori perkembangan sosiobudaya ROBERT HAVISJHURST
Perkembangan berlandaskan sosiobudaya berkaitan dengan jasmani.
Terdapat 3 peringkat iaitu : 0-6 tahun, 6-12 tahun dan 12-18 tahun.

4.      Teori perkembangan emosi-fizikal ERIKSON
Setiap perkembangan emosi-fizikal, timbul tingkah laku positif & negatif.
Terdapat beberapa peringkat iaitu peringkat konflik, kepercayaan lawan kepercayaan, anatomi lawan malu/ragu, insiatif lawan serba salah, kerajinan lawan kompleks rendah diri dan identiti lawan kekeliruan identiti.

5.      Teori perkembangan moral LAWRENCE KOHLBERG
Perkembangan moral ditentukan oleh perkembangan kognitif.
Terdapat 3 tahap iaitu moraliti prakonvensional, moraliti konventional ( masa kanak2) & moraliti lepas konvensional (masa remaja).

Tahap 1 : moraliti prakonvensional
-orientasi hukuman
-orientasi ganjaran

Tahap 2 : moraliti konventional (masa kanak-kanak)
-orientasi kanak-kanak baik
-orientasi aktoriti

Tahap 3 : moraliti lepas konvensional ( masa remaja)
-orientasi kontrak sosial
-moraliti berdasarkan prinsip individu & hati nurani.


Perkembangan kanak2 Minggu 1 : Fitrah kejadian manusia




Fitrah
Menurut kamus dewan 1980 : fitrah berasal daripada perkataan arab yang bermaksud “sifat semulajadi, bakat, pembawaan, perasaan keagamaan”
-fitrah manusia diertikan sebagai sifat insane yang mempunyai bakat/potensi semulajadi serta perasaan keagamaan.
-potensi merupakan keupayaan dan kebolehan semulajadi yang terpendam dalam diri setiap insane.
-menurut Aa Gym potensi ialah tabiat suci sejak lahir.
Kategori fitrah manusia
-kejasmanian, kedamaian & kebendaan.
-kerohanian, ketuhanan & keakhiratan.

Pandangan tokoh
-menurut frend, fitrah mengandungi unsure naluri yang primitive termasuk unsure seks dan kerangsangan.
-tokoh islam : satu ketetapan & pemberian tuhan sejak lahir berlandaskan aspek bakat, mental, emosi & fizikal.
-ahli psikologi : meninjau & mengkaji fitrah manusia dari aspek potensi & keperluan pelajar serta perbezaan di antara mereka.
Konsep asas pertumbuhan dan perkembangan

Pertumbuhan
-proses berterusan sejak lahir-kematangan.
-kajian ahli psikologi : perkembangan dari segi perubahan jasmani, kognitif, emosi, social dan rohani.
-faktor yang mempengeruhi : baka & persekitaran

Perkembangan
-perubahan tingkah laku & mental.

Perbezaan pertubuhan & perkembangan

Aspek
Pertumbuhan
Perkembangan
Saiz
saiz, berat, gigi, organ, deria, anggota dll.
pertumbuhan kemahiran fizikal : berjalan, merangkak, mendengar.
Mental
bertambah keupayaan berfikir
kemahiran berfikir, mengingati, menganalisis dll.
Emosi
perasaan seronok, suka, duka, gembira dll.
kemahiran mengawal perasaan dalam situasi tertentu.
Sosial
pergaulan dengan orang lain, komunikasi dll.
kemahiran menyesuaikan diri dalam pergaulan.

9 prinsip pertumbuhan dan perkembangan


Terdapat 2 arah pertumbuhan : atas ke bawah & tengah ke tepi.
-          Kemahiran struktur badan mendahului secara khusus.
-          Corak pertumbuhan & perkembangan sama tetapi kadar berbeza.
-          Pertumbuhan menyeluruh mendahului secara khusus.
-          Pertumbuhan akan berhenti tetapi perkembangan akan berterusan.
-          Pertumbuhan & perkembangan saling berinteraksi. Perkembangan jasmani kurang sihat akan menjejaskan perkembangan rohani, jasmani, social dan emosi.
-          Ciri-ciri pertumbuhan & perkembengan ditentukan mengikut peringkat-peringkat tertentu.
-          Perkembangan mental daripada konkrit krpada abstrak.
-          Perkembangan daripada egosentrik kepada terima pandangan orang.