MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Wednesday, July 2

PENDEKATAN KEMAHIRAN MEMBACA


a.    Pendekatan Membaca Asas.
Menurut Yahya Othman (2004),  pendekatan ini meliputi aktiviti mengajar membaca yang biasa di mana ia menggunakan pelbagai kemahiran. Antaranya ialah tujuan rekreasi, mencari maklumat serta bimbingan. Dalam pendekatan ini juga, ia turut menekankan tentang kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji perkara yang diajar sebelumnya. Ia bermaksud sentiasa membuat latihan terhadap sesuatu yang telah diajar. Dalam pengajaran membaca juga, penambah bahan kepada perkara yang telah diajar merupakan salah satu cara yang boleh membantu pelajar dalam menguasai kemahiran membaca mereka.
     Pendekatan ini mempunyai prinsip-prinsip yang tertentu. Antaranya ialah pengajaran perkembangan kemahiran. Ia merujuk kepada guru menekankan aspek yang penting dalam pengajaran. Sebagai contoh, semasa dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru menulis di papan hitam. Kemudian, guru membulatkan perkara yang penting yang ingin di tekankan. Malah, dalam pendekatan membaca asas juga turut meliputi membaca secara terarah. Ianya terbahagi kepada lima cara, iaitu motivasi, persediaan latarbelakang, menetapkan tujuan, membaca semula secara senyap ataupun lisan secara terarah dan juga tindakan balas dan perluasan.

         
b.    Pendekatan Teknologikal
Pendekatan ini menekankan keupayaan menghasilkan pengajaran berurutan yang dapat dilakukan semula pada masa yang lain. Malah, ia turut menekankan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera serta diberikan bukti kebenarannya. Dalam pendekatan ini juga terdapat beberapa aspek. Antaranya ialah berkenaan dengan objektif tingkah laku. Seterusnya ialah ujian kriteria bagi setiap objektif. Ia menentukan status dan kedudukan individu dengan merujuk kepada domain tingkah laku. Pada masa yang sama, rangsangan yang diberikan hendaklah sesuai dengan setiap objektif yang telah ditetapkan. Selain itu, strategi pengajaran juga perlu digunakan dalam pendekatan teknologikal ini.

Pendekatan Pengalaman Bahasa.
Pendekatan ini merujuk kepada pelajar-pelajar yang mempunyai perbezaan linguistik. Menurut Lewis (1990), pendekatan ini mempunyai kelebihan yang tertentu. Antaranya ialah guru dapat menilai penggunaan sintaksis dan struktur ayat apabila mereka menggunakan bahasa lisan itu sendiri, dapat menggabungkan penulisan dalam mengarang cerita daripada pengalaman individu ataupun kumpulan, dapat mengembangkan perbendaharaan kata dan sintaksis apabila pelajar menulis cerita daripada bahan yang didengari serta hasilnya akan membuatkan kesan yang positif.
         Pendekatan ini melibatkan aktiviti hubungan antara pemikiran, pertuturan, penulisan dan membaca. Dalam konteks ini, guru merangsang pelajar mengenai sesuatu perkara yang diajar. Pada masa yang sama, pelajar hendaklah melahirkan pemikirannya secara lisan berdasarkan huraian situasi, analisis masalah serta beberapa cadangan penyelesaian daripada perkara yang dilihat. Dalam konteks ini, ia menjelaskan bahawa perkara yang di fikir, diucapkan, dan dituliskan sangat bermakna. Hal ini kerana ia secara tidak langsung menunjukkan pemahaman pelajar terhadap sesuatu perkara. Dalam pendekatan ini, ia juga menjelaskan terhadap bahan dan kandungan yang perlu dilaksanakan oleh guru. Kemudiannya perbendaharaan kata dan pola ayat juga dibina sendiri oleh pelajar. Malah isi kandungan yang dilahirkan adalah merupakan refleksi daripada pengalaman pelajar sendiri dan juga aktiviti yang diucapkan.
           
d.    Pendekatan Membaca Individu
Pendekatan ini lebih menekankan kepada aspek pemeringkatan yang berbeza dalam pembacaan individu. Malah, ia juga menekankan aspek memilih bahan bacaan yang mengaitkannya dengan keperluan, minat dan juga keupayaan seseorang untuk membaca. Pada masa ini, guru perlu membantu cara memilih buku dengan cara penyiringan serta menerangkan kesukaran ketika membacanya. Biasanya guru akan memberi peluang kepada membaca secara meluas serta bebas berdasarkan buku dan majalah pelbagai tajuk.
e.    
Pendekatan Bahasa Bersepadu berdasarkan Falsafah Bahasa Keseluruhan.
Pendekatan seterusnya ialah lebih kepada mencerminkan teori utama yang berasakan bahasa kedua dan membina kekuatan linguistik pelajar. Pada masa ini pelajar membaca bagi keseronokan dan pada masa yang sama mereka mencari maklumat. Ia secara tidak langsung menunjukkan bahawa mendapatkan maklumat merupakan matlamat utama pendekatan ini.  Guru sangat diperlukan pada masa ini kerana guru harus membantu pelajar untuk menyelesaikan masalah pelajar. Heges (1991) pengajaran guru yang menggunakan pendekatan ini menggunakan sifat autentik terlalu penting kepada pelajar bahasa yang pertama dan kedua.
f.     
Pendekatan Membaca berasaskan Bahan Kesusasteraan.
Dalam konteks ini, ia menekankan bahan-bahan kesusasteraan yang mungkin dalam bentuk yang paling asas. Malah, melalui pendekatan ini juga boleh membina kebolehan berbahasa, bahan sastera yang digunakan pada peringkat awal membaca. Hal ini kerana ia dapat mendorong pelajar untuk lebih memahami dengan lebih meluas berkenaan dengan aspek bahasa yang terkandung dalam struktur ayat. Membaca menggunakan bahas kesusasteraan juga akan memperlihatkan keindahan bahasa yang wujud dalam bahan itu sehingga pelajar dapat mengetahui dan memahami jalan cerita yang ingin disampaikan itu.
g.    
Pendekatan Pembacaan Lisan
Melalui pendekatan pembacaan lisan, ia boleh dilakukan dengan menggunakan buku kerana ia mempunyai bahasa yang mengulangi sesuatu bahan bacaan. Sebagai contoh, guru membaca teks yang terdapat dalam buku kemudian diikuti oleh pelajar. Malah, mereka boleh berbincang berkenaan cerita yang disampaikan dan membacanya sekali lagi. Dalam konteks ini, ia dilakukan secara berulang-ulang.

h.    Pendekatan Pembacaan Asas
Semasa guru menggunakan pendekatan ini, pelajar perlu memberi perhatian melalui beberapa aspek. Antaranya ialah mengembangkan konsep latar belakang dan perbendaharaan kata sebelum membaca, mahir mengemukakan soalan semasa membaca senyap bagi mengenal pasti dan menghapuskan kekeliruan serta bagi meningkatkan pemahaman pelajar dan penegasan lebih khusus ke atas kemahiran mendengar bahasa berbanding membaca lisan.
i.    
  Pendekatan Mengajar Bacaan Peringkat Awal

Untuk melaksanakan pendekatan ini, terdapat beberapa peringkat asas yang perlu dilaksanakan oleh guru. Antaranya ialah pendekatan Binaan iaitu Kaedah abjad dan kaedah suku kata dan Kaedah fonik . seterusnya Pendekatan Cerakinan iaitu Kaedah perkataan dan Kaedah ayat dan cerita