MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Thursday, October 6

Transpirasi


Pengenalan 
Kehilangan air ke atmosfera secara sejatan.
Transpirasi berterusan manyebabkan tumbuhan mati.
Jika transpirasi xberlaku, tumbuhan mati juga.
Penyejatan air dari tumbuhan menghasilkan
Tumbuhan menyerap air dari tanah secara osmosis pada bahagian rerambut akar.
proses ini berlaku melalui stoma pada daun pada daun, lenpisel pada batang tua atau melalui lapisan kutikel nipis pada pucuk. 90% berlaku pada stoma.
stoma penting untuk penyejatan air daripada tumbuhan .
berlaku pada waktu siang.

faktor persekitaran yang mempengaruhi transpirasi
suhu
keamatan cahaya
kelembapan udara
pergerakan udara

proses translokasi
pengangkutan bahan organik yang terhasil daripada proses fotosintesis dari bahagian daun ke seluruh bahagian lain. di angkut melalui tiub tapis floem. hasil2 fotosintesis diangkut ke semua bahagian untuk proses transpirasi. sebahagian hasil fotosintesis dihantar ke tisu meristem yang aktif membuat pembahagian sel (hujung akar dan pucuk). sebahagian glukos bertukar kepada bentuk kanji diubahsuai kepada bentuk suprus (gula buah-buahan) suprus di angkut ke akar, buah dan kudup. glukosa berlebihan diangkut ke bebawang dan ke umbisi untuk menjadi kanji. 

gutasi 
tekanan akar menolak cecair ke bahagian atas tumbuhan.
berlaku pada waktu malam yang panas dan lembap. terdapat tumbuhan yang mengeluarkan cecair berlebihan melalui liang-liang tepi daun@hidatod. 
air yang terkeluar mengandungi garam yang terlarut.
proses inti berlaku apabila tumbuhan mencapai kesegahan maksimum dan udara di sekitarnya teou dengan wap air. 

tisu akar menyerap garam mineral secara aktif dan menghasilkan tekanan osmosis tinggi dalam vasel zilom. menjana daya tolakan ke atas dalam visel zilem (tekanan udara). vasel zilem sangat halus dan sempit oleh itu air naik secara tindakan kapilari dan dibantu oleh daya lekitan air dan daya lekatan air antara air dan vesal zilom. mewujudkan ketegangan dalam visel zilom yamg menyebabkan