MY BELOVED FOLLOWER (^__^)

Thursday, September 20

CONTOH TEKS PERASMIAN SEMINAR LITERASI BAHASA


TEKS UCAPAN PENGARAH
MAJLIS : SEMINAR LITERASI BAHASA 2012
TARIKH : 18/09/2012
MASA : 12.00 TENGAHARI

TERIMA KASIH SAUDARI PENGACARA MAJLIS,
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.
ASSAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH,
SALAM SEJAHTERA DAN SALAM 1MALAYSIA.
YANG BERUSAHA,
KETUA JABATAN PENGAJIAN MELAYU
PARA PENSYARAH,
STAF-STAF SOKONGAN,
PARA PESERTA SEMINAR,
SERTA TUAN-TUAN, PUAN-PUAN, DAN PARA HADIRIN SEKALIAN.
TERLEBIH DAHULU, MARILAH SAMA-SAMA KITA PANJATKAN KESYUKURAN KE HADRAT ALLAH SWT KERANA DENGAN LIMPAH KURNIA-NYA DAPAT KITA BERSAMA-SAMA DALAM SEMINAR LITERASI BAHASA BAGI TAHUN 2012. BAGI MEMULAKAN UCAPAN PADA PAGI INI, SAYA MERAKAMKAN TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA GURU PELATIH 2PISMP KERANA TELAH MENGANJURKAN SEMINAR INI DENGAN JAYANYA.

SAUDARA DAN SAUDARI YANG SAYA HORMATI,

BILA BERSELISIH BUAT TAK CAKNA,
SUNGGUHPUN SUDAH BERTENTANG MATA,
BENARLAH SUNGGUH PUJANGGA CINA,
JIKA TAK KENAL MAKA TAK CINTA.

LITERASI BAHASA ATAU DALAM BAHASA MELAYU PERNAH JUGA DISEBUT SEBAGAI “KENAL ATAU CELIK HURUF” SUATU MASA DAHULU BERMAKSUD KEMAMPUAN MINIMUM UNTUK MEMBACA DAN MENULIS DALAM SESUATU BAHASA. BERDASARKAN DEFINISI TERSEBUT, MAKA WUJUDNYA PROGRAM-PROGRAM PENDIDIKAN SEPERTI KELAS PRASEKOLAH, PROGRAM PEMULIHAN KHAS, KELAS INTERVENSI AWAL MEMBACA (KIA2M) DAN YANG TERKINI PROGRAM LITERARY & NUMERACY SCREENING (LINUS).  FOKUS KIA2M ADALAH UNTUK MEMBOLEHKAN MURID MENGUASAI KEMAHIRAN ASAS MEMBACA DAN MENULIS DALAM BAHASA MELAYU SECARA INTENSIF. OLEH ITU, KONSEP PENGAJARAN BAHASA MELAYU MERENTAS KURIKULUM INI MESTILAH DIJALANKAN SEPENUHNYA DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN YANG SESUAI DENGAN KEPERLUAN UNTUK MEMBANTU MURID MENGUASAI KEMAHIRAN ASAS INI. DI SAMPING ITU, DRAF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025 YANG DILANCARKAN PADA 13/9/2012 TELAH MENGARISKAN BAHAWA MURID-MURID PERLU MENGUASAI CELIK HURUF DALAM TEMPOH 3 TAHUN BERSEKOLAH. INI MENUNJUKKAN BETAPA PENTINGNYA LITERASI BAHASA DAN SAYA PERCAYA BAHAWA SEMUA INI AKAN DAPAT MEMBERIKAN INPUT YANG AMAT BANYAK KEPADA GURU-GURU PELATIH APABILA BERADA DALAM PROFESION PERGURUAN YANG SEBENAR NANTI.

SAUDARA DAN SAUDARI SEKALIAN,
GURU-GURU PELATIH SEHARUSNYA MEMANFAATKAN KEMUDAHAN YANG ADA UNTUK MEMBANTU MEMPERCEPATKAN DAN MENINGKATKAN MUTU PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LITERASI BAHASA. PEMILIHAN TEKNOLOGI DALAM MEMBINA BAHAN BANTU MENGAJAR YANG BERLANDASKAN BEBERAPA KEPENTINGAN DAN FAEDAH SEHARUSNYA DIKETAHUI OLEH SETIAP BAKAL GURU. TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN MAMPU MENINGKATKAN KUALITI PEMBELAJARAN LITERASI, MENGGUNAKAN MASA DENGAN BERKUALITI, MEMPELBAGAIKAN TEKNIK PENGAJARAN TANPA MENGORBANKAN KUALITI KANDUNGAN DAN KEMAHIRAN LITERASI YANG INGIN DICAPAI.


SEMINAR LITERASI BAHASA YANG TERKANDUNG DALAM KURIKULUM LITERASI BAHASA MEMAINKAN PERANAN YANG PENTING. OLEH ITU, SEMINAR LITERASI BAHASA PERLU DILAKSANAKAN SETIAP TAHUN BAGI MENINGKATKAN KESEDARAN BAKAL GURU TERHADAP KEPENTINGAN CELIK HURUF. SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN INI UNTUK MENGUCAPKAN SYABAS DAN TAHNIAH SEKALI LAGI KEPADA SEMUA GURU PELATIH 2PISMP KERANA BERJAYA MELAKSANAKAN SEMINAR HARI INI. PERANAN YANG DIGALAS OLEH GURU PELATIH 2 PISMP MELALUI PELAKSANAAN SEMINAR TIDAK LANGSUNG MEMBERI PENGETAHUAN YANG BERGUNA KEPADA BAKAL-BAKAL GURU.
DENGAN LAFAZ BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM, DENGAN SUKACITANYA SAYA MERASMIKAN SEMINAR LITERASI BAHASA PERINGKAT IPGM KAMPUS PENDIDIKAN TEKNIK BAGI TAHUN 2012.
WABILLAHI AL-TAUFIQ WAL HIDAYAH WASSALAMU’ALAIKUM WA RAHMATULLAHI WABARAKATUH