RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 2 EARTH
SK LUKUT
Tarikh : 2 September 2014
Masa : 8.40- 9.40 pagi
Tahun : 2 Earth
Bilangan Murid : 28 Orang
Tema : Saya Anak Malaysia
Tajuk Pelajaran : Bahasa kita
Standard Kandungan :
2.3 membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul
Standard pembelajaran :
2.3.1 membaca kuat ayat penyata dengan lancar, sebutan yang jelas,
intonasi yang betul dan berjeda.
Objektif pembelajaran: pada akhir pembelajaran, murid dapat,
i.
Membaca teks
“Minggu Bahasa Malaysia” dengan kuat , lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul dengan bantuan guru.
ii.
Membaca sekurang-kurangnya
tiga ayat penyata dalam teks dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
tanpa bantuan guru.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah menyertai Minggu Bahasa Malaysia
yang dijalankan di sekolah.
Sistem Bahasa : ayat penyata
Kamahiran berfikir : menjana idea, membuat rumusan, mengimbas kembali
Teknik dan strategi : soal-jawab, penerangan, persembahan boneka.
Penerapan nilai-nilai murni : bersyukur, sopan-santun, berdikari,
bekerjasama
ABM : boneka, buku teks Bahasa Melayu Tahun 2, kertas majung dan soalan.
Langkah & Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Persembahan
Boneka
Persembahan ini menunjukkan perbualan dua orang
sahabat mengenai peranan bahasa Malaysia.
Soalan
i.
Berdasarkan
perbualan tadi, berikan satu peranan Bahasa Malaysia.
ii.
Selain bahasa Melayu, apakah bahasa lain yang
digunakan oleh masyarakat Malaysia?
Cadangan
Jawapan
i.
Bahasa Malaysia
sebagai bahasa perpaduan.
ii.
Bahasa Cina,
bahasa Tamil, bahasa Kadazan, Iban dan sebagainya.
|
Persembahan boneka disampaikan oleh guru.
Murid memerhati persembahan boneka dengan teliti.
Murid disoal oleh guru mengenai persembahan yang
disampaikan.
Murid menjawab soalan yang guru kemukakan.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
pembelajaran iaitu “Bahasa Kita”
|
ABM
·
Boneka
Kemahiran
Berfikir
·
Menjana idea
Pembelajaran
Kontekstual
·
Mengaitkan isi
pelajaran dengan pengalaman sedia ada.
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
Teks “ Minggu Bahasa Malaysia”
Soalan
i.
Teks “Minggu Bahasa
Malaysia” menceritakan tentang apa?
ii.
Siapakah watak yang terlibat dalam teks tersebut?
iii.
Apakah aktiviti yang diadakan pada Minggu Bahasa
Malaysia?
iv.
Apakah anugerah yang Adam peroleh?
Cadangan jawapan
i.
Teks tersebut menceritakan tentang Minggu Bahasa
Malaysia yang diadakan di sekolah Adam.
ii.
Terdapat tiga watak dalam teks tersebut iaitu
Adam, Nani dan Rajan.
iii.
Aktiviti yang diadakan ialah pertandingan
iv.
Adam mendapat tempat pertama dalam pertandingan
mencipta logo.
|
Murid diminta melihat buku teks Bahasa Melayu
Tahun 2 halaman 124 iaitu teks bertajuk “Minggu Bahasa Malaysia”.
Murid diminta membaca teks secara beramai-ramai.
Beberapa orang murid dipilih untuk membaca secara
individu.
Untuk mencungkil pengetahuan murid, murid disoal mengenai
“Minggu Bahasa Malaysia”.
Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
|
ABM :
·
Buku teks bahasa
melayu tahun 2
Nilai
Murni
·
Perpaduan
·
Bersyukur
·
Patuh arahan
guru
Teknik
dan kaedah
·
Bmembaca
beramai-ramai
·
Soal-jawab
Kemahiran
Berfikir
·
menjana idea
|
Langkah 2
( 15 minit)
|
Pengenalan
Ayat Penyata
·
Ayat yang diucapkan
dengan maksud membuat satu pernyataan.
·
Bertujuan menyatakan
atau memberikan keterangan tentang sesuatu hal.
·
Dikenali juga sebagai
ayat berita atau ayat keterangan.
·
Contoh ;
i.
Dia wartawan.
ii.
Abdullah sedang tidur.
iii.
Guru mengajar murid.
iv.
Bunga itu wangi.
|
Guru menerangkan makna ayat penyata.
Murid diterangkan mengenai contoh-contoh ayat
penyata.
Guru memilih murid-murid secara rawak untuk memberikan
contoh ayat pernyataan.
|
ABM
·
Kad manila
Teknik
dan Strategi
·
Penerangan
·
Soal-jawab
Nilai
Murni
·
Memberi tumpuan
|
Langkah 3
( 10 minit)
|
Memberi contoh ayat penyata dari teks “Minggu
Bahasa Malaysia”
|
Murid dikehendaki mengenalpasti ayat penyata pada
teks “Minggu Bahasa Melayu” dan menulis semula ayat pernyataan pada kertas
yang guru edarkan.
Murid dikehendaki menampal kertas tersebut pada
kertas majung.
Muri diberikan peneguhan positif daripada guru.
|
ABM
·
Kertas manila
Nilai
Murni
·
Berdikari
Kemahiran
Berfikir
·
Mengenalpasti
ayat penyata
|
Pengukuhan
( 15 minit)
|
Aktiviti Cuba Teka.
·
Wakil kumpulan
diminta mencabut ayat daripada kotak dan membaca ayat di hadapan kelas. Ahli
kumpulan akan meneka sama ada itu ayat penyata atau bukan.
|
Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
Murid diterangkan syarat permainan oleh guru.
Guru memberikan peneguhan positif kepada murid.
|
ABM
·
senarai ayat
(ayat Tanya, ayat seru, ayat penyata)
Nilai
Murni
·
Bekerjasama
|
Penutup
(5 Minit)
|
Penutup
Kognitif
Penutup Sosial.
|
Guru bersoal-jawab debgan murid.
Murid diminta merumus isi pelajaran dengan teknik
soal jawab.
Murid diminta mengingatkan semula apa yang telah
dipelajari.
Guru memberi pujian kepada semua murid kerana
melibatkan diri dalam aktiviti yang dirancang.
|
Kemahiran
Berfikir
·
membuat rumusan
·
mengimbas kembali
Nilai
Murni
·
Berani mencuba
|